Daardoor is het totale aantal auto's dat moet worden teruggeroepen tot 5,35 miljoen. Kenners van de autosector vrezen dat het kwaliteitsimago van Toyota nu permanent een stevige deuk heeft gekregen.

Sinds 21 januari, toen Toyota voor het eerst aankondigde dat er problemen waren met een aantal auto's, is de beurskoers met 13% gedaald. De problemen situeren zich rond het versnellingspedaal bij een aantal wagens.

Maryann Keller, senior adviseur bij Casesa Shapiro Group LLC in New York, is van mening dat de verkopen van Toyota hoe dan ook te lijden gaan hebben onder de problemen.

In de Verenigde Staten genoot het Japans automerk een kwaliteitsimago en dat is het nu voorgoed kwijt. Wat er nu is gebeurd, is volgens Keller om de verkopen maandenlang onder druk te zetten.

Toyota is nummer twee wat autoverkopen in de Verenigde Staten betreft, dit dankzij een jarenlange reclamecampagne die vooral gebaseerd was op het imago van betrouwbaarheid en veiligheid.

De beurskapitalisatie van Toyota op de beurs van Tokio bedraagt nog 12.600 miljard yen, ten opzichte van 12.900 miljard drie maanden geleden. Het is de vraag of de beurskoers al een betrouwbare bodem heeft gevonden.

Daardoor is het totale aantal auto's dat moet worden teruggeroepen tot 5,35 miljoen. Kenners van de autosector vrezen dat het kwaliteitsimago van Toyota nu permanent een stevige deuk heeft gekregen. Sinds 21 januari, toen Toyota voor het eerst aankondigde dat er problemen waren met een aantal auto's, is de beurskoers met 13% gedaald. De problemen situeren zich rond het versnellingspedaal bij een aantal wagens. Maryann Keller, senior adviseur bij Casesa Shapiro Group LLC in New York, is van mening dat de verkopen van Toyota hoe dan ook te lijden gaan hebben onder de problemen. In de Verenigde Staten genoot het Japans automerk een kwaliteitsimago en dat is het nu voorgoed kwijt. Wat er nu is gebeurd, is volgens Keller om de verkopen maandenlang onder druk te zetten. Toyota is nummer twee wat autoverkopen in de Verenigde Staten betreft, dit dankzij een jarenlange reclamecampagne die vooral gebaseerd was op het imago van betrouwbaarheid en veiligheid. De beurskapitalisatie van Toyota op de beurs van Tokio bedraagt nog 12.600 miljard yen, ten opzichte van 12.900 miljard drie maanden geleden. Het is de vraag of de beurskoers al een betrouwbare bodem heeft gevonden.