Bruce Krasting merkt op dat dit niemand hoeft te verbazen. De reden voor het stilzwijgen van de economen is dat er namelijk geen creatieve én levensvatbare oplossingen beschikbaar zijn.

Eigenlijk zijn er maar twee paden die bewandeld kunnen worden: besparen of de groei stimuleren via Keynesiaanse maatregelen.
Japan schoolvoorbeeld van hoe het niet moet

Uiteindelijk zal één van beide paden bewandeld moeten worden, tenzij er vooralsnog een pientere combinatie van beiden kan gevonden worden.

Japan toont hoe het niet moet

Niets doen leidt echter ook naar nergens. Japan geldt daarbij als schoolvoorbeeld van hoe een crisissituatie niet moet aangepakt worden.

Japan heeft beslissingen voor zich uitgeschoven en bevindt zich nu al 20 jaar in een crisissituatie. De schulden zijn er opgelopen tot 300% van het BBP, het is gewoon afwachten tot er zich een ramp voltrekt in het land.

De VS bevinden zich, gemeten naar Japanse normen, ongeveer in het 11de jaar van de crisis. Zonder ingrijpen zal het alleen maar slechter worden.

Bruce Krasting merkt op dat dit niemand hoeft te verbazen. De reden voor het stilzwijgen van de economen is dat er namelijk geen creatieve én levensvatbare oplossingen beschikbaar zijn. Eigenlijk zijn er maar twee paden die bewandeld kunnen worden: besparen of de groei stimuleren via Keynesiaanse maatregelen. Japan schoolvoorbeeld van hoe het niet moet Uiteindelijk zal één van beide paden bewandeld moeten worden, tenzij er vooralsnog een pientere combinatie van beiden kan gevonden worden. Japan toont hoe het niet moetNiets doen leidt echter ook naar nergens. Japan geldt daarbij als schoolvoorbeeld van hoe een crisissituatie niet moet aangepakt worden. Japan heeft beslissingen voor zich uitgeschoven en bevindt zich nu al 20 jaar in een crisissituatie. De schulden zijn er opgelopen tot 300% van het BBP, het is gewoon afwachten tot er zich een ramp voltrekt in het land. De VS bevinden zich, gemeten naar Japanse normen, ongeveer in het 11de jaar van de crisis. Zonder ingrijpen zal het alleen maar slechter worden.