Angst voor de toekomst en onzekerheid over de Europese economie zetten de gezinnen eerder aan tot sparen dan consumeren.

De angst van de gezinnen blijkt ondermeer uit de maandelijkse vertrouwensenquêtes van de Nationale Bank. Hoewel het de jongste maanden wat was toegenomen, blijft het vertrouwen eerder laag. In juli is het zelfs opnieuw gedaald, ondanks enkele doorbraken eind juni op het vlak van de Europese crisis.

Consumptie gezinnen kan in tweede jaarhelft opnieuw lichtjes toenemen

In deze eerder sombere context voor de consumptie van de gezinnen, wilde Economic.Poll@ING weten hoeveel de Belgen dit jaar aan vakantie besteden.

De resultaten bevestigen het algemene plaatje beschreven in de voorgaande paragraaf: nagenoeg 60% van de respondenten is van plan om dit jaar minder aan vakantie te besteden dan vorig jaar.

28% van de respondenten houdt zijn vakantiebudget ongewijzigd.

Dat is een bijkomend teken dat de gezinnen voorzichtig omspringen met consumeren. Toch denken de analisten van ING dat de consumptie van de gezinnen in de tweede jaarhelft opnieuw lichtjes zal toenemen.

Van euforie is evenwel geen sprake: de wereldeconomie en de Europese economische context in het bijzonder blijven bijzonder broos.

Angst voor de toekomst en onzekerheid over de Europese economie zetten de gezinnen eerder aan tot sparen dan consumeren. De angst van de gezinnen blijkt ondermeer uit de maandelijkse vertrouwensenquêtes van de Nationale Bank. Hoewel het de jongste maanden wat was toegenomen, blijft het vertrouwen eerder laag. In juli is het zelfs opnieuw gedaald, ondanks enkele doorbraken eind juni op het vlak van de Europese crisis.Consumptie gezinnen kan in tweede jaarhelft opnieuw lichtjes toenemen In deze eerder sombere context voor de consumptie van de gezinnen, wilde Economic.Poll@ING weten hoeveel de Belgen dit jaar aan vakantie besteden. De resultaten bevestigen het algemene plaatje beschreven in de voorgaande paragraaf: nagenoeg 60% van de respondenten is van plan om dit jaar minder aan vakantie te besteden dan vorig jaar. 28% van de respondenten houdt zijn vakantiebudget ongewijzigd. Dat is een bijkomend teken dat de gezinnen voorzichtig omspringen met consumeren. Toch denken de analisten van ING dat de consumptie van de gezinnen in de tweede jaarhelft opnieuw lichtjes zal toenemen. Van euforie is evenwel geen sprake: de wereldeconomie en de Europese economische context in het bijzonder blijven bijzonder broos.