Zo houdt het nu rekening met het aantal afgestudeerden van de derde cyclus van het onderwijs omdat dit relevanter is dan het aantal ingeschreven studenten.

België zakt op dat vlak drie plaatsen (van de 12e naar de 15e plaats). Het telt minder afgestudeerden van de derde cyclus, vooral om dat een deel van de ingeschreven studenten terugkeert naar zijn thuisland om daar zijn beroep uit te oefenen, zoals Luxemburgse of Frans e studenten.

De relatieve score van Frankrijk en Luxemburg verbetert dan ook, en dat is ook het geval is voor Japan, Canada, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Dit criterium is echter minder gunstig voor Slovenië, Oostenrijk, Portugal, Polen of Italië.

Bovendien heeft België nog altijd te lijden onder de invloed van de socio-economische en culturele achtergrond op de prestaties van de studenten.

"Op dat vlak bekleedt België de voorlaatste plaats, net voor Hongarije. De verschillen in prestaties tussen de onderwijsinstellingen blijft problematisch. Ten slotte, hoewel de PISA-tests qua wiskunde en leesvaardigheden relatief goed waren, zijn de testen voor de wetenschappen eerder gemiddeld. Het zal interessant zijn om de evoluties te bekijken bij de volgende publicatie van de PISA- tests van 2012," zegt Ophélie Mortier, SRI Coördinator.

Zo houdt het nu rekening met het aantal afgestudeerden van de derde cyclus van het onderwijs omdat dit relevanter is dan het aantal ingeschreven studenten. België zakt op dat vlak drie plaatsen (van de 12e naar de 15e plaats). Het telt minder afgestudeerden van de derde cyclus, vooral om dat een deel van de ingeschreven studenten terugkeert naar zijn thuisland om daar zijn beroep uit te oefenen, zoals Luxemburgse of Frans e studenten. De relatieve score van Frankrijk en Luxemburg verbetert dan ook, en dat is ook het geval is voor Japan, Canada, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Dit criterium is echter minder gunstig voor Slovenië, Oostenrijk, Portugal, Polen of Italië. Bovendien heeft België nog altijd te lijden onder de invloed van de socio-economische en culturele achtergrond op de prestaties van de studenten. "Op dat vlak bekleedt België de voorlaatste plaats, net voor Hongarije. De verschillen in prestaties tussen de onderwijsinstellingen blijft problematisch. Ten slotte, hoewel de PISA-tests qua wiskunde en leesvaardigheden relatief goed waren, zijn de testen voor de wetenschappen eerder gemiddeld. Het zal interessant zijn om de evoluties te bekijken bij de volgende publicatie van de PISA- tests van 2012," zegt Ophélie Mortier, SRI Coördinator.