De digitale revolutie in de bankensector gaat onverminderd voort. Het gebruik van de smartphone bij het internetbankieren wordt steeds populairder, zowel bij jongeren als bij 55-plussers, besluit Beobank op basis van een enquête die de bank uitvoerde bij 1000 Belgen ouder dan 18 jaar. Meer dan een op de drie ondervraagden doet minstens eenmaal per week aan onlinebankieren via zijn smartphone of tablet. Voor mensen onder 34 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 52 procent.

Volgens het onderzoek van Beobank neemt ook het internetbankieren met de pc of de laptop verder toe. Negen op de tien deelnemers geven aan bij het internetbankieren evenveel of meer gebruik te maken van hun pc of laptop dan het jaar voordien.

Veiligheid

Opvallend is dat slechts een minderheid van de ondervraagden zich vragen stelt bij de veiligheid van internetbankieren. Meer dan zes op de tien geven bovendien aan geen maximumbedrag te hebben voor betalingen via de pc of de laptop. Voor diegenen die wel een limiet hebben, bedraagt de gemiddelde bovengrens 3612 euro. Bij betalingen via smartphones ligt het gemiddelde maximumbedrag op 817 euro.

Navraag bij andere banken bevestigt de bevindingen van Beobank: zowel de jongere als de oudere generaties springen vlot mee op de kar van onlinebankieren en gebruiken daarvoor steeds meer de smartphone.

Zo blijkt uit de jaarresultaten van BNP Paribas Fortis dat tussen 2013 en 2016 het aantal online uitgevoerde sessies bij de bank toenam met maar liefst 122 procent. In 2016 werd 61 procent van al die onlineverrichtingen uitgevoerd door mobiele gebruikers. In 2013 was dat aandeel met slechts 14 procent nog veel kleiner.

Ook de cijfers van Belfius zijn sprekend voor de heersende trend. Waar de bank in het najaar van 2013 nog slechts 165.000 mobiele gebruikers telde, zijn dat er momenteel ongeveer 920.000 of bijna zes keer zoveel. Het aantal cliënten dat bij Belfius zijn bankzaken via de pc regelt, is bovendien beduidend kleiner (830.000).

Soort verrichting

Verschillende banken geven wel mee dat de beslissing om al dan niet een smartphone te gebruiken bij het onlinebankieren ook afhangt van het soort verrichting. Zo gebruiken mensen de smartphone vooral om hun rekeningen en kaarten te raadplegen, hun verrichtingen na te kijken en betalingen te doen.

Ook Keytrade Bank, dat van internetbankieren zijn handelsmerk heeft gemaakt, stelt vast dat de smartphone voor sommige verrichtingen meer wordt gebruikt dan voor andere. "We merken dat bij het consulteren van hun saldo of het inwinnen van informatie over beleggingen steeds meer cliënten mobiele apparaten gebruiken. Voor belangrijke eindbeslissingen grijpen mensen nog graag terug naar de laptop of de pc, waar ze over een beter overzicht beschikken", aldus communicatieverantwoordelijke Steven De Backer.

De flexibiliteit die gepaard gaat met de digitalisering van de bankensector leidt bij veel mensen ook tot een gedragswijziging. Zo stellen KBC en Belfius vast dat de verkoop van financiële producten zoals kredietkaarten of het afsluiten van contracten voor pensioensparen ook veel vlotter verloopt en daardoor in de lift zit.