Het Belgische bankautomatenpark is inderdaad voor het merendeel nog niet aangepast aan de behoeften van personen met een visuele handicap.

Belfius is zich bewust van de moeilijkheden die blinden en slechtzienden ondervinden, en gaat daarom alle biljettenverdelers van zijn kantoren uitrusten met stembegeleiding.

Het systeem werd ontwikkeld in samenwerking met de Brailleliga en maakt het voor personen met een visuele handicap mogelijk om veilig en zonder hulp van buitenaf geld af te halen en hun saldo te raadplegen.

Dankzij de stembegeleiding kan de klant de verschillende stappen van zijn transactie volgen met behulp van oortjes (die hij zelf meebrengt) en het toetsenbord bedienen wanneer hem dat gevraagd wordt.

Naargelang van het taalstelsel dat in de streek geldt, start de stem in het Nederlands, het Frans of het Duits. Zodra de klant zijn bankkaart in het toestel steekt en geïdentificeerd is, verloopt het proces in zijn taal.

Het Belgische bankautomatenpark is inderdaad voor het merendeel nog niet aangepast aan de behoeften van personen met een visuele handicap. Belfius is zich bewust van de moeilijkheden die blinden en slechtzienden ondervinden, en gaat daarom alle biljettenverdelers van zijn kantoren uitrusten met stembegeleiding. Het systeem werd ontwikkeld in samenwerking met de Brailleliga en maakt het voor personen met een visuele handicap mogelijk om veilig en zonder hulp van buitenaf geld af te halen en hun saldo te raadplegen. Dankzij de stembegeleiding kan de klant de verschillende stappen van zijn transactie volgen met behulp van oortjes (die hij zelf meebrengt) en het toetsenbord bedienen wanneer hem dat gevraagd wordt. Naargelang van het taalstelsel dat in de streek geldt, start de stem in het Nederlands, het Frans of het Duits. Zodra de klant zijn bankkaart in het toestel steekt en geïdentificeerd is, verloopt het proces in zijn taal.