Wijn hoeft niet lekker te zijn om veel geld waard te zijn. "Ik heb al wijnen gedronken van het begin van de negentiende eeuw. Soms smaken die nog goed, maar vaak ook niet. De smaak doet er eigenlijk niet veel toe. Die is ook vaak een subjectief gegeven", zegt Aart Schutten, de nieuwe zaakvoerder en veilingmeester van het gereputeerde Antwerpse huis Veiling Sylvie's, dat gespecialiseerd is in wijnen. Tijdens de jongste veiling werden onder meer een lot van twaalf flessen Château Petrus uit 1990 verkocht voor 35.000 euro en een lot van twaalf flessen Château Latour voor 5900 euro. De volgende veiling staat op de planning voor 1 en 2 september.
...

Wijn hoeft niet lekker te zijn om veel geld waard te zijn. "Ik heb al wijnen gedronken van het begin van de negentiende eeuw. Soms smaken die nog goed, maar vaak ook niet. De smaak doet er eigenlijk niet veel toe. Die is ook vaak een subjectief gegeven", zegt Aart Schutten, de nieuwe zaakvoerder en veilingmeester van het gereputeerde Antwerpse huis Veiling Sylvie's, dat gespecialiseerd is in wijnen. Tijdens de jongste veiling werden onder meer een lot van twaalf flessen Château Petrus uit 1990 verkocht voor 35.000 euro en een lot van twaalf flessen Château Latour voor 5900 euro. De volgende veiling staat op de planning voor 1 en 2 september. Het is belangrijk dat de wijn in de juiste omstandigheden wordt bewaard. "Wij halen de wijn op bij de verkoper thuis. Dat is meteen een eerste check", legt Schutten uit. "De wijnkelder moet voldoende koel zijn, niet te vochtig of te droog. Als de wijn onder een laag stof ligt, weet je dat die verschillende jaren onaangeroerd in de kelder heeft gelegen. We nemen de wijn niet mee als we twijfels hebben over de kwaliteit van de kelder. Uit elke fles verdampt er wat alcohol, maar als het niveau van de fles te laag is gezakt, zullen we die niet veilen." In klimaatkasten heeft Schutten niet veel vertrouwen. "Ze zijn een oplossing voor wie op een appartement woont. Er kan altijd een stroomstoring plaatshebben en plotse schommelingen in temperatuur laten altijd hun sporen na. Dat zie je aan de kurk." De invloed van de seizoenen op wijn die in een kelder ligt, zorgt volgens Schutten wel voor een natuurlijke rijping. De meeste wijn is niet gemaakt om in te investeren. "De wijn die je in de supermarkt koopt, kun je één tot vijf jaar bewaren. Hoe duurder de wijn, hoe meer bewaarpotentieel hij heeft", vat Schutten samen. Hoelang u de wijn kunt bewaren, hangt onder meer af van de tannines en de zuren. Tannine komt op twee manieren in de wijn: door de schillen, de pitjes en de steeltjes van de druiven, en door de houten vaten waarin de wijn wordt gerijpt. Bij rode wijn worden de schillen tijdens het gistingsproces toegevoegd aan het sap voor de kleur. "Rode wijn bewaart in de regel beter dan witte wijn", weet Schutten. Zeer oude wijn hoeft niet per se lekker te zijn om veel geld waard te zijn. "De smaak doet er dan eigenlijk niet veel toe." Een fles wijn kan om twee redenen waardevol zijn: vanwege de inhoud van de fles of vanwege de verpakking. Het Château Mouton-Rothschild is een favoriet van wijnverzamelaars vanwege beide. Baron Philippe de Rothschild vroeg sinds de Tweede Wereldoorlog elk jaar aan een bekende kunstenaar om een nieuw etiket voor de flessen te ontwerpen. Onder meer Salvador Dalí, Joan Miró, Andy Warhol, Keith Haring en Karel Appel passeerden de revue. Er zitten vijf van die Mouton-Rotschild-flessen met exclusieve etiketten van tussen 2000 en 2010 in de toonaangevende Liv-ex Fine Wine 100-index. Die bundelt de prijzen van de honderd wijnen die het meest gezocht worden en voldoende vlot van eigenaar wisselen. Wie wil weten hoe het met de markt is gesteld, moet die index in het oog houden. Sinds begin dit jaar zijn de prijzen gestegen met 3,3 procent. Daarmee is 2017 tot nu geen grand-crujaar. Over de voorbije vijf jaar was er een gemiddeld jaarlijks rendement van bijna 16 procent. Er is ook de Liv-ex-index, die de prijzen van de Bordeaux Premier Cru van de recentste tien wijnjaren schaduwt. Die prijzen klommen sinds Nieuwjaar met 4,1 procent. Schutten noemt wijn "waardevast" en merkt naar eigen zeggen dat steeds meer particulieren wijn kopen als belegging, omdat spaarrekeningen niets meer opbrengen. Maar wijn lijkt in niets op een spaarboekje. De voorbije tien jaar schommelden de prijzen van sommige wijnen net zo sterk als de koersen van aandelen. Tussen de piek van de Liv-ex Fine Wine 100-index in 2011 en het dieptepunt in 2014 zit een verschil van 36 procent. De index zit nog altijd niet terug op zijn recordpeil van juni 2011. Bij wijn zijn er geen intresten, geen dividenden en moet het rendement dus volledig komen van de meerwaarde bij de verkoop. Volgens The Wine Investment Fund, een bekend Brits wijnfonds dat in 2003 werd gelanceerd, is het een slecht idee te investeren in wijnen die ouder dan 25 jaar zijn of die niet in een standaardfles zitten. Ook wijnen die om de een of andere reden in de mode zijn, of het moment naderen waarop ze het beste worden opgedronken, zitten niet in de selectie van het fonds. Het mijdt ook te jonge wijnen, omdat die prijzen typisch volatiel zijn. De website van het fonds omschrijft de strategie als volgt: "We kopen voorraden die minstens vier jaar oud zijn en al de reputatie van een goede oogst hebben. Er moeten nog veel flessen beschikbaar zijn, zodat er veel potentieel is voor een waardestijging als de flessen schaarser worden. We kiezen vooral voor wijnen van de betere bordeauxkastelen." Wees wel voorzichtig als u via een fonds in wijn wilt investeren. Het is niet zo gemakkelijk te controleren of het fonds de wijnen wel echt in zijn bezit heeft en of die wijnen wel echt zo veel waard zijn als het fonds beweert. Zonder controle loert fraude om de hoek. Zo werd het Luxemburgse wijnfonds Nobel Cru geliquideerd na beschuldigingen over dubieuze transacties tegen fictieve prijzen. Ook wanneer u rechtstreeks in wijn wilt investeren, moet u weten waar u mee bezig bent. "Het is met wijn niet anders als met kunst of antiek", vindt Schutten. "Je moet weten wat je doet." Zoals bij alle alternatieve beleggingen liggen de transactiekosten vrij hoog. "De koper betaalt een commissie van 17,5 procent", zegt Schutten. "Sommige concurrenten vragen 20 à 22 procent. Als je het vergelijkt met antiek, waar de commissies 25 tot 30 procent bedragen, valt dat eigenlijk nog mee. De verkoper betaalt ook een commissie, die afhangt van het volume en de kwaliteit van de wijn." Veiling Sylvie's maakt ook kosten voor de organisatie van de veiling, het transport van de wijn en het afsluiten van verzekeringen. Zodra een verkoper zijn wijn toevertrouwt aan Sylvie's, moet die verzekerd zijn. Schutten is niet van plan veel wijzigingen door te voeren bij Sylvie's. Hij bekijkt wel of een onlineveiling een optie is. Tot nu kunnen potentiële kopers enkel vooraf bieden via het internet. Zodra de veiling start, kunnen kopers vooralsnog enkel via de telefoon of ter plaatse een bod uitbrengen op de wijnen.