De voorbije tien jaar is technologie almaar populairder geworden bij beleggers. De internetrevolutie heeft geleid tot het ontstaan van techgiganten zoals Facebook, Amazon en Google. Die groepen hebben lang in een relatieve wetteloosheid kunnen opereren om nieuwe economische modellen op te leggen. De lekken bij Facebook lijken een bom te leggen onder de vooruitzichten voor de sector, die de komende jaren rekening moet houden met een sterkere controle van de overheid.

Katherine Davidson, een analist bij Schroders, benadrukt dat de nieuwe regels over de netneutraliteit in de Verenigde Staten opnieuw meer macht geven aan de telecomgroepen, ten koste van de internetreuzen. "Bovendien zal de nakende invoering van de Europese privacyregels de risico's verhogen voor bedrijven die gegevens inzamelen. Als we daar de ongerustheid over de hoge waarderingen van die ondernemingen aan toevoegen, is het niet verwonderlijk dat beleggers met grote posities in FAANG-aandelen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google, nvdr) de afgelopen maanden heel zenuwachtig zijn geworden."

Bovendien maken ook langetermijnbeleggers zich zorgen. De technologiereuzen hebben de beurzen de voorbije jaren in grote mate, maar Davidson stelt vragen bij de duurzaamheid van de groeivooruitzichten.

Economisch surplus

Bepaalde grote technologiegroepen zijn uitgegroeid tot monopoliehouders. Zo controleert Google 85 procent van de zoekopdrachten op desktops en 95 procent op mobiele platforms. Bijna 50 procent van de onlineverkopen verliepen in 2017 via Amazon, een stijging met 5 procent tegenover het jaar daarvoor. "We moeten de risico's waarmee de sector wordt geconfronteerd dus ook niet overdrijven", stelt Robinson. "En de consument lijkt niet echt het slachtoffer te zijn van de dominantie van die bedrijven."

Zo wijst ze erop dat de meeste diensten die Facebook en Google aanbieden, gratis zijn gebleven. Dat vertaalt zich in een groot economisch surplus voor de consumenten. De gebruikers creëren waarde voor die bedrijven met de gegevens die ze uitwisselen, maar ze halen er ook zelf grote voordelen uit.

Disruptief effect

Als een betalende versie van die diensten zou worden gelanceerd, kiest de meerderheid van de gebruikers er wellicht voor informatie te blijven uitwisselen, als ze die diensten daardoor gratis kunnen blijven gebruiken, vermoedt Robinson. "Het is moeilijk voor te stellen dat consumenten weigeren hun gegevens nog uit te wisselen, als dat betekent dat ze geen toegang meer hebben tot de websites die ze meermaals per dag gebruiken."

'Het blijft belangrijk dat beleggers zich bewust zijn van de hoge waarderingen'

Ze wijst er ook op dat Google en Facebook niet hebben geprofiteerd van hun positie om de prijzen voor de adverteerders te verhogen, en dat ze nog altijd goedkoper zijn dan vrijwel alle andere media. "Daarnaast zien we ook weinig bewijs dat Amazon een ongunstige impact heeft op de consument. In realiteit heeft het disruptieve effect van die groep vooral geleid tot een sterke deflatie van de prijzen in heel wat sectoren. De vrees voor Amazon heeft de innovatie in de hele economie gestimuleerd."

Een belangrijk probleem waarmee operatoren van sociale netwerken worden geconfronteerd - anders dan uitgevers van traditionele media - is dat ze soms verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud die hun gebruikers publiceren. Robinson: "Het duurt 65 jaar om alle video's te bekijken die elke dag worden gepost op YouTube. Een evenwicht vinden in de behoefte om gebruikers te beschermen, zonder te vervallen in censuur, wordt een uitdaging van formaat."

Silicon Valley

Alison Porter, een beheerder van een fonds met technologieaandelen bij Janus Henderson, stelde na een bezoek aan Silicon Valley vast dat de techbedrijven positief blijven over de macro-economische omstandigheden. "Bijna alle ondernemingen die we hebben ontmoet, gaven aan dat de Amerikaanse fiscale hervorming hun meer middelen zal verschaffen om te investeren in de verjonging en de verbetering van hun infrastructuur. Ook de internationale vraag lijkt goed te zitten."

Zo wijst Porter op de gunstige vooruitzichten voor clouddiensten. "Bedrijven maken veel gebruik van de platforms van Microsoft (Azure) en Amazon (AWS). Ze investeren grote bedragen om hun capaciteit te verhogen en de geografische regio's waarin ze clouddiensten kunnen aanbieden uit te breiden." Groepen zoals ServiceNow, Salesforce en Adobe blijven ook marktaandeel winnen en investeren massaal in de uitbreiding van hun productaanbod. "Het blijft wel belangrijk dat beleggers zich bewust zijn van de hoge waarderingen van bepaalde bedrijven, en te hoge waarderingen te vermijden."