De opvering in de koers van de Baltic Dry Index had te maken met de verwachting dat de eigenaars van schepen aan de huidige tarieven niet meer bereid zijn om hun capaciteit ter beschikking van de markt te stellen.

Tijdens de onafgebroken serie van prijsdalingen heeft de Baltic Dry Index in totaal ongeveer 60% van zijn waarde verloren. Het zal van meer nieuws uit de markt afhangen of de periode van stijging nu achter de rug is.

Philippe van den Abeele, in Londen managing director bij Castalia Fund Management, is van mening dat we toch een soort bodem hebben bereikt. Wanneer we verder wegzakken, gaan de eigenaars inderdaad hun schepen niet meer beschikbaar stellen van de markt.

De staalsector was tijdens het eerste kwartaal goed voor 29% van alle droog bulkvervoer overzee, aldus Drewry Shipping Consultants Ltd. in Londen. Een vertraging van de vraag naar staal vanuit China zou de vraag naar ijzererts en steenkool doen opdrogen.

De totale capaciteit van schepen voor droog vervoer overzee stijgt dit jaar anderzijds met 16%, zodat vraag en aanbod niet meer in evenwicht zijn. Tegen die achtergrond kan de Baltic Dry Index inderdaad onder druk blijven staan.

Mysteel Research Institute verwacht dat China voor het eerst sinds 1998 minder staal gaat invoeren. In april, mei en juni werd al een daling van de import tegenover de maand voordien vastgesteld.

De opvering in de koers van de Baltic Dry Index had te maken met de verwachting dat de eigenaars van schepen aan de huidige tarieven niet meer bereid zijn om hun capaciteit ter beschikking van de markt te stellen. Tijdens de onafgebroken serie van prijsdalingen heeft de Baltic Dry Index in totaal ongeveer 60% van zijn waarde verloren. Het zal van meer nieuws uit de markt afhangen of de periode van stijging nu achter de rug is. Philippe van den Abeele, in Londen managing director bij Castalia Fund Management, is van mening dat we toch een soort bodem hebben bereikt. Wanneer we verder wegzakken, gaan de eigenaars inderdaad hun schepen niet meer beschikbaar stellen van de markt. De staalsector was tijdens het eerste kwartaal goed voor 29% van alle droog bulkvervoer overzee, aldus Drewry Shipping Consultants Ltd. in Londen. Een vertraging van de vraag naar staal vanuit China zou de vraag naar ijzererts en steenkool doen opdrogen. De totale capaciteit van schepen voor droog vervoer overzee stijgt dit jaar anderzijds met 16%, zodat vraag en aanbod niet meer in evenwicht zijn. Tegen die achtergrond kan de Baltic Dry Index inderdaad onder druk blijven staan. Mysteel Research Institute verwacht dat China voor het eerst sinds 1998 minder staal gaat invoeren. In april, mei en juni werd al een daling van de import tegenover de maand voordien vastgesteld.