Jeremy Gleeson is sinds 1997 als fondsbeheerder gespecialiseerd in de technologiesector. Sinds 2007 beheert hij het techfonds van Axa Investment Managers (IM), dat niet wordt verdeeld in België. "Enkele jaren geleden kregen we interesse in de roboticasector, maar die was nog te beperkt om er een specifiek fonds aan te wijden. Daarom besloten we onze blik te verruimen en een product te ontwikkelen dat belegt in de sectoren die kunnen profiteren van robotica."
...

Jeremy Gleeson is sinds 1997 als fondsbeheerder gespecialiseerd in de technologiesector. Sinds 2007 beheert hij het techfonds van Axa Investment Managers (IM), dat niet wordt verdeeld in België. "Enkele jaren geleden kregen we interesse in de roboticasector, maar die was nog te beperkt om er een specifiek fonds aan te wijden. Daarom besloten we onze blik te verruimen en een product te ontwikkelen dat belegt in de sectoren die kunnen profiteren van robotica.""Dat heeft ons doen inzien dat sectoren in de toekomst minder belangrijk worden, en dat thema's belangrijker zijn voor fondsbeheerders (zie kader Van vergrijzing tot girlpower). Het fonds Axa WF - Framlington Robotech zag zijn beheerde activa snel toenemen tot meer dan 5 miljard euro. Dat was een groot succes voor Axa IM, dat tot dan vooral bekend was om zijn expertise in obligaties en gemengde fondsen. Het fonds Axa WF - Framlington Digital Economy, dat eveneens wordt beheerd door Jeremy Gleeson, is het perfecte voorbeeld van de nieuwe themaproducten die Axa IM aanbiedt. Het belegt in bedrijven die kunnen profiteren van de digitale transitie van de economie. Die zijn actief in uiteenlopende sectoren zoals consumptie, industrie, distributie, logistiek en vastgoed. "Dit is geen technologiefonds in de traditionele zin van het woord", onderstreept Gleeson. De beheerder is ervan overtuigd dat de digitalisering van de economie nog maar aan het begin staat en dat het groeipotentieel groot blijft. "De millennials, die altijd al geconnecteerd hebben geleefd, zullen in de toekomst een hoger inkomen hebben om uit te geven. Onlineshoppen is een tweede natuur voor hen." Bepaalde segmenten zullen beter weerstand bieden tegen de opkomst van de digitale economie dan andere. De reissector is er één van. "De laatste jaren kwam de groei vooral van onlineactiviteiten, maar de verkoop in de reisbureaus blijft wel stabiel. Dat komt vooral doordat koopkrachtige gepensioneerden naar die reisbureaus blijven gaan. Op een gegeven moment zal de weegschaal wel in de andere richting doorslaan." Axa WF - Framlington Digital Economy belegt in vier grote categorieën van bedrijven, die elk tussen 20 en 35 procent van de activa vertegenwoordigen. De grootste groep, Discovery, omvat ondernemingen die data willen verwerven over consumenten, om marketingcampagnes op de juiste personen te kunnen richten. "Door zeer nauwkeurig de juiste mensen te targeten, is de reclame van die bedrijven veel efficiënter dan advertenties in de klassieke media. Bovendien kunnen ze realtime feedback geven over hoe een campagne loopt, zodat ze eventueel aanpassingen kunnen doen." Tot dat gamma behoren bedrijven zoals Alphabet, Adobe en Hubspot. Decision is de grootste groep. "Die is vooral gericht op de eindmarkten, zoals de onlinereissector en videogames", aldus Gleeson. Deliver, de derde groep bedrijven, is "zonder twijfel degene die ons product echt origineel maakt. In de wereld van de e-commerce worden alle bedrijven vergeleken met Amazon, al beschikken ze niet over dezelfde middelen. Bedrijven zoals Paypal en Deutsche Post zijn interessante alternatieven." De beheerder wijst ook op de vooruitzichten van een Amerikaanse groep zoals Prologis, dat gedeelde magazijnen aanbiedt aan kleinere e-commercebedrijven. Data & Enablers omvat ondernemingen die de digitale transformatie van de economie ondersteunen en cruciaal zullen zijn voor de opkomst van de bedrijven van de nieuwe generatie. "Salesforce.com en Twilio maken het voor bedrijven mogelijk een onlinestrategie op te zetten zonder dat ze daarvoor een eigen systeem hoeven te ontwikkelen", zegt Gleeson. "Met Twilio kun je beleggen in de deeleconomie, aangezien de grote groepen in dat domein, zoals Uber en AirBNB, nog niet noteren op de beurs." "Ik houd vast aan de strategie die ik al volg sinds 2007: beleggen in specifieke thema's voor de lange termijn. Wij zetten vooral in op bedrijven die snel kunnen blijven groeien, met een jaarlijkse rotatie tussen 20 en 30 procent. We hechten veel belang aan de kwaliteit van het management en zijn capaciteit zich aan te passen aan een veranderende omgeving." Gleeson behoudt zijn vertrouwen in Facebook, ondanks de recente moeilijkheden van de groep. "Wij hebben onze positie in dat aandeel zelfs een beetje versterkt na de koersdaling."