Atradius ziet toenemende exportmogelijkheden naar Brazilië

Brazilië gaf in de tweede helft van 2012 tekenen van economisch herstel, dat zich in 2013 zou moeten doorzetten. Veel heeft te maken met de verbeterde exportverwachtingen, met name dan naar de Chinese markt, hogere grondstofprijzen en een geleidelijke maar nog fragiele heropleving van de wereldwijde economie.

Verder is er de verwachte toename van de binnenlandse uitgaven in de aanloop naar het WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016, wat het bbp met zo’n 4% tot 5% zou moeten doen groeien.

Heel wat economische indicatoren wijzen in de richting van een gezonder ondernemingsklimaat, met daarnaast een verdere daling van de inflatie die in oktober al tot 5,4% was gezakt.

Komt daar nog het werkloosheidscijfer van september bij, dat met 5,4% ook vrijwel nooit zo laag is geweest. Nu tevens de lonen gemiddeld stijgen, helpt dit alles om de binnenlandse consumptie op peil te houden.

Koers real is gestabiliseerd

De Braziliaanse real (BRL) heeft zich het afgelopen jaar kunnen stabiliseren. Daar is een periode aan voorafgegaan, van 2009 tot midden 2011, toen de munt tegenover de US-dollar bijna 50% in waarde toenam, wat de invoer naar Brazilië aantrekkelijker maakte.

Dit maakt dat Brazilië zich steeds meer opwerpt als een interessante exportmarkt, zeker nu de meer gevestigde markten stagneren of krimpen.

Maar voor Brazilië geldt wat op elke buitenlandse markt van toepassing is: zonder de juiste voorbereiding en voorzorgsmaatregelen is succes zeker geen garantie.

In het derde kwartaal van 2012 betaalde 7,9% van de consumenten en 5,9% van de bedrijven in Brazilië zijn facturen meer dan 90 dagen te laat. Verder scoort Brazilië met haar 126e plaats op 183 landen niet bepaald hoog op de ‘Ease of doing Business index’ die de Wereldbank voor 2012 publiceerde.

Atradius heeft een pakket samengesteld met nuttige informatie voor ondernemingen die eraan denken om handelscontacten met bedrijven in Brazilië te leggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content