Leap-aandeelhouders zullen naast het bod in contanten ook de netto-opbrengsten ontvangen van een verkoop van een spectrumlicentie in Chicago, dat Leap vorig jaar in handen kreeg voor ongeveer USD 200 miljoen.

Er wordt misschien een wat hoog bedrag betaald voor Leap, maar belangrijker is dat de AT&T nu opnieuw laat zien een competitief voordeel te bezitten tegenover rivalen zoals Sprint en T-Mobile USD.

Zo zouden beide telecomproviders kunnen profiteren van de schaalvoordelen en spectrum-diepte, maar geen van de partijen zit nu in de juiste positie om de deal te maken.

De grootste uitdaging ligt op dit moment bij de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Het kleine Leap en de onderbenutte assets van het bedrijf, moeten AT&T wel in staat stellen om een goede case te maken voor een goedkeuring.

AT&T voegt nu 5 miljoen prepaid klanten toe en verdubbelt daarmee bijna het klantenbestand in dat segment. AT&T bevindt zich nu in een beginnend stadium om een nieuw prepaid merk te introduceren (Aio).

Hoewel de plannen voor Aio nog niet zijn herzien, stelt de overname van Leap het bedrijf wel in staat om het merk niet meer vanaf de grond af aan op te bouwen.

AT&T krijgt daarnaast ongeveer 22 MHz aan nieuw draadloos spectrum in markten die 137 miljoen mensen bedienen. Het spectrum resideert daarnaast in bandbreedtes die goed passen bij de huidige spectrumpositie van de telecomprovider.

Leap-aandeelhouders zullen naast het bod in contanten ook de netto-opbrengsten ontvangen van een verkoop van een spectrumlicentie in Chicago, dat Leap vorig jaar in handen kreeg voor ongeveer USD 200 miljoen. Er wordt misschien een wat hoog bedrag betaald voor Leap, maar belangrijker is dat de AT&T nu opnieuw laat zien een competitief voordeel te bezitten tegenover rivalen zoals Sprint en T-Mobile USD. Zo zouden beide telecomproviders kunnen profiteren van de schaalvoordelen en spectrum-diepte, maar geen van de partijen zit nu in de juiste positie om de deal te maken. De grootste uitdaging ligt op dit moment bij de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Het kleine Leap en de onderbenutte assets van het bedrijf, moeten AT&T wel in staat stellen om een goede case te maken voor een goedkeuring. AT&T voegt nu 5 miljoen prepaid klanten toe en verdubbelt daarmee bijna het klantenbestand in dat segment. AT&T bevindt zich nu in een beginnend stadium om een nieuw prepaid merk te introduceren (Aio). Hoewel de plannen voor Aio nog niet zijn herzien, stelt de overname van Leap het bedrijf wel in staat om het merk niet meer vanaf de grond af aan op te bouwen. AT&T krijgt daarnaast ongeveer 22 MHz aan nieuw draadloos spectrum in markten die 137 miljoen mensen bedienen. Het spectrum resideert daarnaast in bandbreedtes die goed passen bij de huidige spectrumpositie van de telecomprovider.