De National Retail Federation, die meestal een zo rooskleurig mogelijke blik op de eindejaarsverkopen poogt te werpen, verwacht dat de verkopen in de warenhuizen in november en december met 1% gaan dalen tot een totaal bedrag van 437,60 miljard dollar.

Een belangrijke barometer voor de distributiesector zou in september voor de 13de maand op rij zijn gedaald en dat wordt allesbehalve als een positief signaal geïnterpreteerd.

De National Retail Federation is minder optimistisch dan andere belangengroepen, die de eindejaarsverkopen voorlopig nog het voordeel van de twijfel gunnen, maar heeft daar zijn redenen voor.

Rosalind Wells, hoofdeconoom bij de National Retail Federation, wijst er op dat consumentenuitgaven moeilijk kunnen groeien zolang de werkloosheid stijgt en zolang er geen duidelijke verbetering is in het consumentenvertrouwen.

Vorig jaar voorspelde de National Retail Federation een stijging van de eindejaarsverkopen met 2,20%, op het moment dat de financiële crisis haar hoogtepunt bereikte.

Uiteindelijk was vorig jaar het zwakste jaar sinds 1967, toen het U.S. Commerce Department gegevens over de kleinhandelsverkopen is beginnen te verzamelen. De NRF zag toen de noodzaak niet in om de prognoses te verlagen.

De National Retail Federation, die meestal een zo rooskleurig mogelijke blik op de eindejaarsverkopen poogt te werpen, verwacht dat de verkopen in de warenhuizen in november en december met 1% gaan dalen tot een totaal bedrag van 437,60 miljard dollar. Een belangrijke barometer voor de distributiesector zou in september voor de 13de maand op rij zijn gedaald en dat wordt allesbehalve als een positief signaal geïnterpreteerd. De National Retail Federation is minder optimistisch dan andere belangengroepen, die de eindejaarsverkopen voorlopig nog het voordeel van de twijfel gunnen, maar heeft daar zijn redenen voor. Rosalind Wells, hoofdeconoom bij de National Retail Federation, wijst er op dat consumentenuitgaven moeilijk kunnen groeien zolang de werkloosheid stijgt en zolang er geen duidelijke verbetering is in het consumentenvertrouwen. Vorig jaar voorspelde de National Retail Federation een stijging van de eindejaarsverkopen met 2,20%, op het moment dat de financiële crisis haar hoogtepunt bereikte. Uiteindelijk was vorig jaar het zwakste jaar sinds 1967, toen het U.S. Commerce Department gegevens over de kleinhandelsverkopen is beginnen te verzamelen. De NRF zag toen de noodzaak niet in om de prognoses te verlagen.