Volgens Charles Dow waarnaar de indexen zijn genoemd loopt de transportindex voor op de industriële index. Immers voordat de industrie producten kan maken dient men eerst basisgoederen aan te voeren.

Transportbedrijven profiteren hiervan en loopt hun winststijging dus voor op de stijging van de winsten van de industriële sector.

Cijfers

Nu valt er volgens Steentjes nogal wat aan te merken op de theorie. In de transportindex zitten spoorwegbedrijven. Natuurlijk belangrijk voor de interne Amerikaanse economie maar wat minder voor de wereldeconomie. De ontwikkeling van de zeevaart

is daar veel belangrijker voor.

De winstontwikkeling van 30 Dow Jones fondsen is veel afhankelijker van de ontwikkeling van de wereldeconomie dan alleen van de Amerikaanse economie.

Daarbij komt dat de Dow Jones niet meer wordt gedomineerd door de puur industriële bedrijven maar ook door financiële en technologische bedrijven.

Bovendien, om het verhaal compleet te maken, het oude record van de Transport Index dateert van juli 2011 om daarna binnen drie maanden met bijna 30% te dalen. Zover lijkt het nu niet te komen. Immers de cijfers die tot op heden zijn gepubliceerd geven de beleggers moed.

General Electric verraste vele analisten met een sterke stijging van de winst met 13% ten opzichte van het vergelijkbare kwartaal in 2011.

Zoals bekend is GE een bedrijf dat in diverse sectoren een belangrijke rol speelt. Men maakt transportmateriaal maar ook energiecentrales.

GE is typisch een bedrijf dat het moet hebben van groei in de wereldeconomie. En die is robuust. Zo stegen de verkopen in Latijns Amerika met 23% en in Rusland met 23%.

In dat kader lijkt China met een stijging van 19% tegen te vallen. Maar volgens bestuursvoorzitter Jeff Immelt stegen de orders aan het eind van het vorig jaar weer.

Volgens Charles Dow waarnaar de indexen zijn genoemd loopt de transportindex voor op de industriële index. Immers voordat de industrie producten kan maken dient men eerst basisgoederen aan te voeren. Transportbedrijven profiteren hiervan en loopt hun winststijging dus voor op de stijging van de winsten van de industriële sector.Cijfers Nu valt er volgens Steentjes nogal wat aan te merken op de theorie. In de transportindex zitten spoorwegbedrijven. Natuurlijk belangrijk voor de interne Amerikaanse economie maar wat minder voor de wereldeconomie. De ontwikkeling van de zeevaart is daar veel belangrijker voor. De winstontwikkeling van 30 Dow Jones fondsen is veel afhankelijker van de ontwikkeling van de wereldeconomie dan alleen van de Amerikaanse economie. Daarbij komt dat de Dow Jones niet meer wordt gedomineerd door de puur industriële bedrijven maar ook door financiële en technologische bedrijven. Bovendien, om het verhaal compleet te maken, het oude record van de Transport Index dateert van juli 2011 om daarna binnen drie maanden met bijna 30% te dalen. Zover lijkt het nu niet te komen. Immers de cijfers die tot op heden zijn gepubliceerd geven de beleggers moed. General Electric verraste vele analisten met een sterke stijging van de winst met 13% ten opzichte van het vergelijkbare kwartaal in 2011. Zoals bekend is GE een bedrijf dat in diverse sectoren een belangrijke rol speelt. Men maakt transportmateriaal maar ook energiecentrales. GE is typisch een bedrijf dat het moet hebben van groei in de wereldeconomie. En die is robuust. Zo stegen de verkopen in Latijns Amerika met 23% en in Rusland met 23%. In dat kader lijkt China met een stijging van 19% tegen te vallen. Maar volgens bestuursvoorzitter Jeff Immelt stegen de orders aan het eind van het vorig jaar weer.