De resultaten lagen iets boven de verwachtingen en ABN Amro kan daardoor de schatting voor de fair value van het bedrijf iets opwaarts bijstellen. Het neutraal advies blijft behouden.

American Express heeft maar 2,2% af moeten schrijven aan rente en kosten van de hoofdsom aan krediet. ABN Amro verwacht wel dat de kredietverliezen, en de daar aan gerelateerde commissies, uiteindelijk zullen gaan stijgen. Maar de kwaliteit van de hoofdsom kan nog een tijd lang goed blijven en kan daardoor de resultaten stuwen.

De Amerikaanse creditcardmaatschappij hoeft niet te herinvesteren om het bedrijf te laten groeien. Daardoor zijn bijna alle inkomsten die in het tweede kwartaal zijn gegenereerd, teruggegeven aan de aandeelhouders.

Dit gebeurde onder andere in de vorm van een aandeleninkoopprogramma ter waarde van USD 1,4 miljard.

Daarnaast heeft het bedrijf goed gelet op de kosten in het tweede kwartaal.

Zo waren de kosten voor salarissen en werknemersvoordelen vlak in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zelfs iets gedaald in vergelijking met het eerste kwartaal.

Aan de andere kant stegen de kosten voor loyaliteitsprogramma's wel met 10%.

De niet-rentedragende inkomsten stegen met maar 3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Klanten van American Express gaven 4% meer uit.

Het wordt, zonder hulp van een aantrekkende economie, moeilijk voor American Express om aan de dubbelcijferige groei vast te houden.

De resultaten lagen iets boven de verwachtingen en ABN Amro kan daardoor de schatting voor de fair value van het bedrijf iets opwaarts bijstellen. Het neutraal advies blijft behouden. American Express heeft maar 2,2% af moeten schrijven aan rente en kosten van de hoofdsom aan krediet. ABN Amro verwacht wel dat de kredietverliezen, en de daar aan gerelateerde commissies, uiteindelijk zullen gaan stijgen. Maar de kwaliteit van de hoofdsom kan nog een tijd lang goed blijven en kan daardoor de resultaten stuwen. De Amerikaanse creditcardmaatschappij hoeft niet te herinvesteren om het bedrijf te laten groeien. Daardoor zijn bijna alle inkomsten die in het tweede kwartaal zijn gegenereerd, teruggegeven aan de aandeelhouders. Dit gebeurde onder andere in de vorm van een aandeleninkoopprogramma ter waarde van USD 1,4 miljard. Daarnaast heeft het bedrijf goed gelet op de kosten in het tweede kwartaal. Zo waren de kosten voor salarissen en werknemersvoordelen vlak in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zelfs iets gedaald in vergelijking met het eerste kwartaal. Aan de andere kant stegen de kosten voor loyaliteitsprogramma's wel met 10%. De niet-rentedragende inkomsten stegen met maar 3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Klanten van American Express gaven 4% meer uit. Het wordt, zonder hulp van een aantrekkende economie, moeilijk voor American Express om aan de dubbelcijferige groei vast te houden.