Investeren in infrastructuur is een interessante optie voor beleggers die zoeken naar veiligheid en rendement op de langere termijn.

AllianzGI is een van de eerste vermogensbeheerders, en tot nu toe de grootste, die op deze wijze investeert in een infrastructuurteam.

Het team wordt geleid door Deborah Zurkow, tot voor kort Chief Executive Officer van Trifinium. Zij neemt nog vier andere specialisten mee van Trifinium.

Dit team heeft laten zien succesvol te zijn in het opzetten en begeleiden van infrastructuurfinanciering met een goede kredietwaardigheid. De laatste tien jaar heeft dit team meer dan 10 miljard euro aan senior infrastructuurschuld opgehaald en beheerd.

Banken trekken zich terug

Het team gaat op zoek naar goede financieringsmogelijkheden waarin internationale klanten van AllianzGI kunnen beleggen. Zij hebben onder meer ervaring in het begeleiden van de financiering voor reguliere nutsbedrijven, maar bijvoorbeeld ook voor een enorm groot project als het Frans Viaduc de Millau.

De eerste grote klant is verzekeraar Allianz, het moederbedrijf van de vermogensbeheerder.

"Wij zien dat banken zich terugtrekken uit dit investeringssegment", stelt Andreas Utermann, Global Chief Investment Officer van AllianzGI. "Als je in dit gat wil springen is het van groot belang om een diepgaande expertise te hebben. Daarom zijn wij ook zeer blij met de komst van Deborah Zurkow en haar team. Hun deskundigheid zal onze klanten helpen met het vinden van investeringsmogelijkheden voor de lange termijn."

Zurkow en haar team zullen zich in eerste instantie richten op Europese infrastructuurprojecten. Als klanten op termijn ook elders willen investeren zal het team ook buiten Europa gaan opereren.

"De kapitaalbehoeften voor nieuwe infrastructuurprojecten zullen de komende 20 jaar groot zijn. In de OESO alleen al wordt verwacht dat er tot 2030 jaarlijks 700 miljard dollar tot 1000 miljard dollar nodig is om verouderde infrastructuur te vervangen", aldus Zurkow.

Daarbij komt dat beleggers steeds meer zoeken naar veiligheid. Beleggingen die gezien worden als 'risicovrij' - zoals Amerikaanse staatsobligaties - leveren echter weinig of zelfs een negatief reëel rendement op.

Investeren in infrastructuur is in potentie een interessante aanvulling voor beleggers met een langetermijnvisie zoals pensioenfondsen en verzekeraars, omdat het een aantrekkelijk rendement biedt met de geruststelling van de onderliggende activa.

Investeren in infrastructuur is een interessante optie voor beleggers die zoeken naar veiligheid en rendement op de langere termijn. AllianzGI is een van de eerste vermogensbeheerders, en tot nu toe de grootste, die op deze wijze investeert in een infrastructuurteam. Het team wordt geleid door Deborah Zurkow, tot voor kort Chief Executive Officer van Trifinium. Zij neemt nog vier andere specialisten mee van Trifinium. Dit team heeft laten zien succesvol te zijn in het opzetten en begeleiden van infrastructuurfinanciering met een goede kredietwaardigheid. De laatste tien jaar heeft dit team meer dan 10 miljard euro aan senior infrastructuurschuld opgehaald en beheerd. Banken trekken zich terug Het team gaat op zoek naar goede financieringsmogelijkheden waarin internationale klanten van AllianzGI kunnen beleggen. Zij hebben onder meer ervaring in het begeleiden van de financiering voor reguliere nutsbedrijven, maar bijvoorbeeld ook voor een enorm groot project als het Frans Viaduc de Millau. De eerste grote klant is verzekeraar Allianz, het moederbedrijf van de vermogensbeheerder. "Wij zien dat banken zich terugtrekken uit dit investeringssegment", stelt Andreas Utermann, Global Chief Investment Officer van AllianzGI. "Als je in dit gat wil springen is het van groot belang om een diepgaande expertise te hebben. Daarom zijn wij ook zeer blij met de komst van Deborah Zurkow en haar team. Hun deskundigheid zal onze klanten helpen met het vinden van investeringsmogelijkheden voor de lange termijn." Zurkow en haar team zullen zich in eerste instantie richten op Europese infrastructuurprojecten. Als klanten op termijn ook elders willen investeren zal het team ook buiten Europa gaan opereren. "De kapitaalbehoeften voor nieuwe infrastructuurprojecten zullen de komende 20 jaar groot zijn. In de OESO alleen al wordt verwacht dat er tot 2030 jaarlijks 700 miljard dollar tot 1000 miljard dollar nodig is om verouderde infrastructuur te vervangen", aldus Zurkow. Daarbij komt dat beleggers steeds meer zoeken naar veiligheid. Beleggingen die gezien worden als 'risicovrij' - zoals Amerikaanse staatsobligaties - leveren echter weinig of zelfs een negatief reëel rendement op. Investeren in infrastructuur is in potentie een interessante aanvulling voor beleggers met een langetermijnvisie zoals pensioenfondsen en verzekeraars, omdat het een aantrekkelijk rendement biedt met de geruststelling van de onderliggende activa.