De gastankerrederij Exmar schoot meteen na opening van de beurzen op maandag 40 procent hoger tot 7,8 euro. Bij de slotbel bleef er nog zo'n 36 procent winst over. Vrijdagmiddag was de handel in het aandeel omstreeks 13.30 uur stilgelegd, in afwachting van belangrijk nieuws. Vrijdag nabeurs volgde het verlossende persbericht, met als eerste zin: "Exmar is verheugd aan te kondigen dat het een overeenkomst heeft ondertekend met Eni voor de verkoop van Tango FLNG." Eni is een Italiaans nutsbedrijf, dat tot eind jaren negentig in handen was van de Italiaanse overheid. Tango FLNG is een unieke 'drijvende liquefactie-eenheid' voor gas die Exmar in 2017 liet bouwen in China en in 2018 verscheepte naar Argentinië.

In de zomer van 2020 leek het Tango-platform nog de nagel aan de doodkist van Exmar, nadat de Argentijnse huurder YPF overmacht had ingeroepen om de huurovereenkomst; die normaal tien jaar zou lopen; op te zeggen. Een nieuwe huurder vinden, bleek niet vanzelfsprekend en Exmar torste schulden mee. De prijs die Exmar vangt, ligt tussen 572 en 694 miljoen Amerikaanse dollar, "afhankelijk van de productieprestaties van de Tango FLNG tijdens de eerste zes maanden op locatie". Daarnaast zal Exmar een drijvende opslageenheid (FSU) leveren voor tien jaar, alsook technische diensten voor het hele project waarvoor nog afzonderlijke contacten zullen worden gesloten.

Vandaag leven we in een heel andere wereld en is de Tango felbegeerd geworden, want het biedt voor een klein stukje mee een oplossing voor gastekorten in Europa. Sinds de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de gastoevoer vanuit Rusland naar Duitsland heel onzeker geworden. Dankzij de Tango kan aardgas van offshore gasvelden midden op zee afgekoeld worden tot -162 graden zodat het vloeibaar wordt (lng). Daarna kan de lng via lng-tankers over zee vervoerd worden.

Eni gaat de Tango FLNG inzetten voor een concessie aan de kust van Congo in de Atlantische Oceaan, waar naar olie en gas geboord wordt. Het bedrijf wil de Tango FLNG in de tweede helft van 2023 in Congo aan het werk zetten.

Beste oplossing

De analisten die het aandeel volgen, zijn even 'verheugd' als Exmar in het persbericht: "De verkoop komt als een verrassing en de waarde van de transactie ligt veel hoger dan verwacht", zegt analist Olivier Vandewoude van KBC Securities. Hij verandert prompt zijn houden-advies in een koop-advies en het koersdoel gaat van 5,7 naar 13 euro per aandeel. "Tegelijkertijd neemt het ook alle twijfels over de balans van Exmar weg. Wij verwachten dat Exmar uiteindelijk 650 miljoen dollar zal krijgen, gezien de goede prestaties van de Tango FLNG in het verleden. Daardoor gaat Exmar van een nettoschuldpositie van 490 miljoen dollar eind 2021 naar een nettokaspositie van 203 miljoen dollar."

Bij Kepler Cheuvreux verwachten de analisten dat het aandeel binnen de twaalf maanden koers zet naar 12,8 euro, meer dan een verdubbeling van het vorige koersdoel van 5,85 euro. Het beurshuis vindt dat Exmar de best denkbare oplossing voor de Tango FLNG uit zijn hoed heeft getoverd.

Ook Quirijn Mulder van ING verwacht dat Exmar snel over een nettokaspositie van om en bij 200 miljoen dollar zal beschikken. "Daarnaast heeft het bedrijf nog voor honderden miljoenen euro's andere activa op de balans." Hij denkt niet dat er nu al plannen zijn met de 200 miljoen dollar cash, maar "als we het ondernemende management van Exmar een beetje kennen, dan zouden we niet verrast zijn als ze verder in gas - lng of lpg - zouden investeren". De ING-analist verwachtte een stevige positieve koersreactie en die kwam er ook. De analisten van ING veranderen echter nooit meteen na een evenement hun koersdoelen en adviezen, maar allicht zal er ook hier een bijsturing komen.

Moedig klimaatpakket

In de Verenigde Staten slaagde president Joe Biden er zondag in voldoende steun te vinden voor zijn plan om honderden miljarden dollars uit te geven aan schone energie en de transitie weg van fossiele brandstoffen te versnellen. Enkele weken geleden zag het er niet goed uit.

Het pakket van 369 miljard dollar is kleiner dan de 550 miljard dollar die een jaar geleden nog op de agenda stond. De leider van de Democraten, Chuck Schumer, noemde de wet desondanks "het moedigste klimaatpakket in de Amerikaanse geschiedenis". De uitstoot zou met deze maatregelen naar schatting met 31 tot 44 procent dalen tegen 2030 tegenover het niveau van 2005, volgens een analyse van Rhodium Group. Zonder de nieuwe maatregelen zou de uitstoot slechts 24 tot 35 procent dalen.

Met het home improvement credit for energy efficiency kunnen gezinnen 30 procent van investeringen in isolatie en warmtepompen terugkrijgen van de belastingen. Met dergelijke investeringen kunnen gezinnen hun elektriciteitsfactuur drukken en door elektrisch te gaan rijden - op zelf opgewekte stroom - kunnen ze op transportkosten besparen. Die elektrische wagens zouden ook betaalbaarder moeten worden, dankzij de verbetering en verlenging van een belastingkrediet voor de aankoop van elektrische wagens.

Het aandeel Tesla ging in een eerste reactie 5 procent hoger, maar op het einde van de beursdag bleef er nog maar een winstje van 0,8 procent over. Voor de makers van elektrische wagens zoals Tesla kan het belastingkrediet de verkoop van elektrische wagens boosten. Vanaf 1 januari 2023 tot eind 2032 kunnen kopers een belastingkrediet van 7500 dollar krijgen dat ze meteen bij de aankoop bij een dealer kunnen gebruiken, in plaats van het aan te vragen via hun belastingaangifte. Er is ook geen plafond meer op het aantal wagens per producent waarvoor zo'n krediet kan gebruikt worden. Wel zijn er andere voorwaarden opgelegd. Voor heel dure wagens bijvoorbeeld geldt het belastingkrediet niet.

Er zitten ook een aantal cadeaus in de wet voor de grote oliemajors zoals Exxon Mobil en Occidental Petroleum, met subsidies voor nieuwe activiteiten die zij uitbouwen, zoals de opvang van CO2 en de ontwikkeling van waterstof als brandstof. Het was uitkijken naar de reactie van energie-aandelen bij de opening van Wall Street. Sinds 26 juli stegen groene aandelen als First Solar (productie van zonnepanelen) en Enphase Energy (software voor energie-opwekking en energieopslag) al om en bij 40 procent, wat suggereert dat de koersen al min of meer rekening hielden met de goedkeuring van de klimaatdeal. First Solar won maandag nog eens 4,8 procent. Enphase Energy daarentegen verloor ruim 4 procent. Maar ook Exxon Mobil (+0,5%) en Occidental Petroleum (+1,8%) sponnen garen bij de Inflation Reduction Act.

Medicijnenprijzen aan banden

In het wetgevende initiatief zitten niet enkel klimaatmaatregelen, maar ook maatregelen om lagere prijzen voor medicijnen te onderhandelen met grote farmabedrijven en de kosten die de patiënten zelf moeten dragen te verminderen. Er komt een minimumbelasting van 15 procent op grote bedrijven en een belasting van 1 procent op inkopen van eigen aandelen om de maatregelen te helpen financieren. Om het pakket door de senaat te krijgen, moesten er wel toegevingen gedaan worden. Omdat elke stem telde, kon een enkele senator nog wijzigingen afdwingen.

Zo sneuvelde bijvoorbeeld een prijsplafond van 35 dollar voor insuline voor private verzekeraars. Het plafond blijft enkel van toepassing voor patiënten die verzekerd zijn onder het sociaal verzekeringsprogramma Medicare. De Amerikaanse markt is vandaag de allerbelangrijkste markt voor medicijnenmakers. Als de Amerikaanse toezichthouder FDA een medicijn weigert goed te keuren voor de Amerikaanse markt, dan levert dat steevast een zware opdoffer op voor de medicijnenmaker, met een stevige koersdaling tot gevolg. Dat is niet alleen omdat er veel Amerikanen zijn, maar ook omdat de prijzen van medicijnen er veel minder aan banden worden gelegd dan in Europa bijvoorbeeld.

Critici vinden dat er nog te veel medicijnen buiten scope van de prijscontroles vallen. RBC Capital Markets schat desondanks dat de omzet van sommige farmabedrijven een tik van 10 à 15 procent zal krijgen. Albert Bourla, de CEO van Pfizer, liet eind juli in een gesprek met beleggers vallen dat hij teleurgesteld is dat zijn sector geviseerd wordt. Hij zegt dat het niet om prijsonderhandelingen gaat. "De overheid zal de prijzen opleggen en bedrijven die niet akkoord gaan riskeren een belasting van 95 procent." Bedrijven zouden hun prijzen ook niet meer mogen optrekken dan de inflatie. Albert Bourla schat de impact voor de hele sector op 270 miljard dollar over 10 jaar. Het aandeel van Pfizer sloot met een winst van 0,6 procent maandag, nadat het bijna 6 procent verloor sinds 26 juli.

Extra belastingen voor bedrijven

Hogere belastingen voor de rijken hebben de democraten uiteindelijk niet ingevoerd, maar er zitten wel een aantal extra belastingen voor grote bedrijven in de omnibuswet. Zo is er de minimumbelasting van 15 procent voor bedrijven met minstens 1 miljard dollar aan inkomsten. Daarmee worden technologiebedrijven geviseerd zoals Amazon, Alphabet en Apple die volop gebruik maken van alle fiscale sluipweggetjes wereldwijd om de belastingdruk laag te houden. Ook de belasting van 1 procent op de inkoop van eigen aandelen treft onder andere Big Tech-bedrijven met grote inkoopprogramma's.

De belasting op de inkopen van eigen aandelen kwam op het laatste moment in de plaats van het schrappen van een belastingvermindering voor prestatievergoedingen van vermogensbeheerders. Senator Kyrsten Sinema had zich voor de kar laten spannen van de lobby voor de vermogensbeheerders. Zij weigerde voor de wet te stemmen, zolang de vermindering voor carried interest - dat is het deel van de winsten op succesvolle beleggingen die de beheerders van private equity, buyout en hedge funds afromen - zou afgevoerd worden. Die carried intrest wordt lager belast (23,8%) dan gewone inkomsten (37%).

De gastankerrederij Exmar schoot meteen na opening van de beurzen op maandag 40 procent hoger tot 7,8 euro. Bij de slotbel bleef er nog zo'n 36 procent winst over. Vrijdagmiddag was de handel in het aandeel omstreeks 13.30 uur stilgelegd, in afwachting van belangrijk nieuws. Vrijdag nabeurs volgde het verlossende persbericht, met als eerste zin: "Exmar is verheugd aan te kondigen dat het een overeenkomst heeft ondertekend met Eni voor de verkoop van Tango FLNG." Eni is een Italiaans nutsbedrijf, dat tot eind jaren negentig in handen was van de Italiaanse overheid. Tango FLNG is een unieke 'drijvende liquefactie-eenheid' voor gas die Exmar in 2017 liet bouwen in China en in 2018 verscheepte naar Argentinië.In de zomer van 2020 leek het Tango-platform nog de nagel aan de doodkist van Exmar, nadat de Argentijnse huurder YPF overmacht had ingeroepen om de huurovereenkomst; die normaal tien jaar zou lopen; op te zeggen. Een nieuwe huurder vinden, bleek niet vanzelfsprekend en Exmar torste schulden mee. De prijs die Exmar vangt, ligt tussen 572 en 694 miljoen Amerikaanse dollar, "afhankelijk van de productieprestaties van de Tango FLNG tijdens de eerste zes maanden op locatie". Daarnaast zal Exmar een drijvende opslageenheid (FSU) leveren voor tien jaar, alsook technische diensten voor het hele project waarvoor nog afzonderlijke contacten zullen worden gesloten.Vandaag leven we in een heel andere wereld en is de Tango felbegeerd geworden, want het biedt voor een klein stukje mee een oplossing voor gastekorten in Europa. Sinds de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de gastoevoer vanuit Rusland naar Duitsland heel onzeker geworden. Dankzij de Tango kan aardgas van offshore gasvelden midden op zee afgekoeld worden tot -162 graden zodat het vloeibaar wordt (lng). Daarna kan de lng via lng-tankers over zee vervoerd worden.Eni gaat de Tango FLNG inzetten voor een concessie aan de kust van Congo in de Atlantische Oceaan, waar naar olie en gas geboord wordt. Het bedrijf wil de Tango FLNG in de tweede helft van 2023 in Congo aan het werk zetten.De analisten die het aandeel volgen, zijn even 'verheugd' als Exmar in het persbericht: "De verkoop komt als een verrassing en de waarde van de transactie ligt veel hoger dan verwacht", zegt analist Olivier Vandewoude van KBC Securities. Hij verandert prompt zijn houden-advies in een koop-advies en het koersdoel gaat van 5,7 naar 13 euro per aandeel. "Tegelijkertijd neemt het ook alle twijfels over de balans van Exmar weg. Wij verwachten dat Exmar uiteindelijk 650 miljoen dollar zal krijgen, gezien de goede prestaties van de Tango FLNG in het verleden. Daardoor gaat Exmar van een nettoschuldpositie van 490 miljoen dollar eind 2021 naar een nettokaspositie van 203 miljoen dollar."Bij Kepler Cheuvreux verwachten de analisten dat het aandeel binnen de twaalf maanden koers zet naar 12,8 euro, meer dan een verdubbeling van het vorige koersdoel van 5,85 euro. Het beurshuis vindt dat Exmar de best denkbare oplossing voor de Tango FLNG uit zijn hoed heeft getoverd.Ook Quirijn Mulder van ING verwacht dat Exmar snel over een nettokaspositie van om en bij 200 miljoen dollar zal beschikken. "Daarnaast heeft het bedrijf nog voor honderden miljoenen euro's andere activa op de balans." Hij denkt niet dat er nu al plannen zijn met de 200 miljoen dollar cash, maar "als we het ondernemende management van Exmar een beetje kennen, dan zouden we niet verrast zijn als ze verder in gas - lng of lpg - zouden investeren". De ING-analist verwachtte een stevige positieve koersreactie en die kwam er ook. De analisten van ING veranderen echter nooit meteen na een evenement hun koersdoelen en adviezen, maar allicht zal er ook hier een bijsturing komen.In de Verenigde Staten slaagde president Joe Biden er zondag in voldoende steun te vinden voor zijn plan om honderden miljarden dollars uit te geven aan schone energie en de transitie weg van fossiele brandstoffen te versnellen. Enkele weken geleden zag het er niet goed uit. Het pakket van 369 miljard dollar is kleiner dan de 550 miljard dollar die een jaar geleden nog op de agenda stond. De leider van de Democraten, Chuck Schumer, noemde de wet desondanks "het moedigste klimaatpakket in de Amerikaanse geschiedenis". De uitstoot zou met deze maatregelen naar schatting met 31 tot 44 procent dalen tegen 2030 tegenover het niveau van 2005, volgens een analyse van Rhodium Group. Zonder de nieuwe maatregelen zou de uitstoot slechts 24 tot 35 procent dalen.Met het home improvement credit for energy efficiency kunnen gezinnen 30 procent van investeringen in isolatie en warmtepompen terugkrijgen van de belastingen. Met dergelijke investeringen kunnen gezinnen hun elektriciteitsfactuur drukken en door elektrisch te gaan rijden - op zelf opgewekte stroom - kunnen ze op transportkosten besparen. Die elektrische wagens zouden ook betaalbaarder moeten worden, dankzij de verbetering en verlenging van een belastingkrediet voor de aankoop van elektrische wagens.Het aandeel Tesla ging in een eerste reactie 5 procent hoger, maar op het einde van de beursdag bleef er nog maar een winstje van 0,8 procent over. Voor de makers van elektrische wagens zoals Tesla kan het belastingkrediet de verkoop van elektrische wagens boosten. Vanaf 1 januari 2023 tot eind 2032 kunnen kopers een belastingkrediet van 7500 dollar krijgen dat ze meteen bij de aankoop bij een dealer kunnen gebruiken, in plaats van het aan te vragen via hun belastingaangifte. Er is ook geen plafond meer op het aantal wagens per producent waarvoor zo'n krediet kan gebruikt worden. Wel zijn er andere voorwaarden opgelegd. Voor heel dure wagens bijvoorbeeld geldt het belastingkrediet niet.Er zitten ook een aantal cadeaus in de wet voor de grote oliemajors zoals Exxon Mobil en Occidental Petroleum, met subsidies voor nieuwe activiteiten die zij uitbouwen, zoals de opvang van CO2 en de ontwikkeling van waterstof als brandstof. Het was uitkijken naar de reactie van energie-aandelen bij de opening van Wall Street. Sinds 26 juli stegen groene aandelen als First Solar (productie van zonnepanelen) en Enphase Energy (software voor energie-opwekking en energieopslag) al om en bij 40 procent, wat suggereert dat de koersen al min of meer rekening hielden met de goedkeuring van de klimaatdeal. First Solar won maandag nog eens 4,8 procent. Enphase Energy daarentegen verloor ruim 4 procent. Maar ook Exxon Mobil (+0,5%) en Occidental Petroleum (+1,8%) sponnen garen bij de Inflation Reduction Act.In het wetgevende initiatief zitten niet enkel klimaatmaatregelen, maar ook maatregelen om lagere prijzen voor medicijnen te onderhandelen met grote farmabedrijven en de kosten die de patiënten zelf moeten dragen te verminderen. Er komt een minimumbelasting van 15 procent op grote bedrijven en een belasting van 1 procent op inkopen van eigen aandelen om de maatregelen te helpen financieren. Om het pakket door de senaat te krijgen, moesten er wel toegevingen gedaan worden. Omdat elke stem telde, kon een enkele senator nog wijzigingen afdwingen.Zo sneuvelde bijvoorbeeld een prijsplafond van 35 dollar voor insuline voor private verzekeraars. Het plafond blijft enkel van toepassing voor patiënten die verzekerd zijn onder het sociaal verzekeringsprogramma Medicare. De Amerikaanse markt is vandaag de allerbelangrijkste markt voor medicijnenmakers. Als de Amerikaanse toezichthouder FDA een medicijn weigert goed te keuren voor de Amerikaanse markt, dan levert dat steevast een zware opdoffer op voor de medicijnenmaker, met een stevige koersdaling tot gevolg. Dat is niet alleen omdat er veel Amerikanen zijn, maar ook omdat de prijzen van medicijnen er veel minder aan banden worden gelegd dan in Europa bijvoorbeeld. Critici vinden dat er nog te veel medicijnen buiten scope van de prijscontroles vallen. RBC Capital Markets schat desondanks dat de omzet van sommige farmabedrijven een tik van 10 à 15 procent zal krijgen. Albert Bourla, de CEO van Pfizer, liet eind juli in een gesprek met beleggers vallen dat hij teleurgesteld is dat zijn sector geviseerd wordt. Hij zegt dat het niet om prijsonderhandelingen gaat. "De overheid zal de prijzen opleggen en bedrijven die niet akkoord gaan riskeren een belasting van 95 procent." Bedrijven zouden hun prijzen ook niet meer mogen optrekken dan de inflatie. Albert Bourla schat de impact voor de hele sector op 270 miljard dollar over 10 jaar. Het aandeel van Pfizer sloot met een winst van 0,6 procent maandag, nadat het bijna 6 procent verloor sinds 26 juli.Hogere belastingen voor de rijken hebben de democraten uiteindelijk niet ingevoerd, maar er zitten wel een aantal extra belastingen voor grote bedrijven in de omnibuswet. Zo is er de minimumbelasting van 15 procent voor bedrijven met minstens 1 miljard dollar aan inkomsten. Daarmee worden technologiebedrijven geviseerd zoals Amazon, Alphabet en Apple die volop gebruik maken van alle fiscale sluipweggetjes wereldwijd om de belastingdruk laag te houden. Ook de belasting van 1 procent op de inkoop van eigen aandelen treft onder andere Big Tech-bedrijven met grote inkoopprogramma's.De belasting op de inkopen van eigen aandelen kwam op het laatste moment in de plaats van het schrappen van een belastingvermindering voor prestatievergoedingen van vermogensbeheerders. Senator Kyrsten Sinema had zich voor de kar laten spannen van de lobby voor de vermogensbeheerders. Zij weigerde voor de wet te stemmen, zolang de vermindering voor carried interest - dat is het deel van de winsten op succesvolle beleggingen die de beheerders van private equity, buyout en hedge funds afromen - zou afgevoerd worden. Die carried intrest wordt lager belast (23,8%) dan gewone inkomsten (37%).