De aankondiging van het sociaal plan kwam niet onverwachts, want in januari dit jaar had het management van Air France - KLM al zijn herstructureringsprogramma Transform 2015 gelanceerd. Het belangrijkste onderdeel daarvan is een kostenbesparing van 20 procent tegen eind 2014. Air-France - KLM heeft meer dan 70.000 personeelsleden in dienst.

Voor Air France - KLM waren kostenbesparingen al enkele jaren een prioriteit. Dat het besparingsprogramma nu wordt versneld, komt neer op een triomf voor de lagekostenmaatschappijen. Het zakenmodel van de Frans-Nederlandse groep vertoont nog veel verschillen met dat van Ryanair of Easyjet, maar Air France - KLM focust zich wel meer en meer op de essentie.

Air France - KLM en andere traditionele vliegmaatschappijen hebben een belangrijke handicap tegenover de lagekostengroepen: een vloot die gemiddeld ouder is en dus meer kerosine verbruiken. Die handicap blijft een probleem voor Air France - KLM, want Transform 2015 voorziet in een afbouw van het aantal investeringen in nieuwe toestellen.

Cédric Boitte

Accioz.be

De aankondiging van het sociaal plan kwam niet onverwachts, want in januari dit jaar had het management van Air France - KLM al zijn herstructureringsprogramma Transform 2015 gelanceerd. Het belangrijkste onderdeel daarvan is een kostenbesparing van 20 procent tegen eind 2014. Air-France - KLM heeft meer dan 70.000 personeelsleden in dienst.Voor Air France - KLM waren kostenbesparingen al enkele jaren een prioriteit. Dat het besparingsprogramma nu wordt versneld, komt neer op een triomf voor de lagekostenmaatschappijen. Het zakenmodel van de Frans-Nederlandse groep vertoont nog veel verschillen met dat van Ryanair of Easyjet, maar Air France - KLM focust zich wel meer en meer op de essentie.Air France - KLM en andere traditionele vliegmaatschappijen hebben een belangrijke handicap tegenover de lagekostengroepen: een vloot die gemiddeld ouder is en dus meer kerosine verbruiken. Die handicap blijft een probleem voor Air France - KLM, want Transform 2015 voorziet in een afbouw van het aantal investeringen in nieuwe toestellen.Cédric BoitteAccioz.be