Dat kwam vooral door een koerswinst van 26% in september. Gisteren, de eerste dag van de maand oktober, behoorde het aandeel tot de top drie van de stijgers op de beurs. Wat speelt er bij Air France KLM?

Het derde kwartaal is een belangrijk kwartaal voor de vliegtuigmaatschappij, want dat is volgens Theodoor Gilissen Bankiers het kwartaal waar veruit het grootste deel van de winst wordt geboekt.

Topman Alexandre de Juniac zei twee weken geleden in een interview met de Franse financiële krant Les Echos dat het vliegverkeer de afgelopen maanden bleef groeien en dat de eerste resultaten van de kostenbesparingen zichtbaar worden.

Hij herhaalde de eerder afgegeven doelstelling dat de tweede helft van het jaar een beter resultaat zou geven dan de eerste helft. Het vliegverkeer is in de eerste helft van het jaar met 4% gegroeid. Ondanks de economische afzwakking in de afgelopen zomer bleef het vliegverkeer toch nog groeien.

In de maanden juli en augustus, het belangrijkste deel van het derde kwartaal, bleef de groei op circa 2% per maand liggen.
Mede onder invloed van de grote luchtvaartallianties is er in de afgelopen jaren steeds beter investeringsdiscipline gekomen.

Air France KLM heeft de capaciteit maar beperkt uitgebreid, waardoor de bezettingsgraad is verbeterd. De bezettingsgraad steeg van 79,8% in de eerste helft van 2011 naar 82,2% in de eerste helft van 2012.

Omzet slechts fractioneel gedaald

In juli en augustus is de bezettingsgraad slechts fractioneel gedaald van 86,5% vorig jaar naar 86,3% in de afgelopen zomer. Zowel in juli als augustus was de omzet per beschikbare stoel per gevlogen kilometer hoger dan het jaar ervoor. Het grootste probleem blijft echter de brandstofkosten, die tussen de 25% en 30% van de operationele kosten beslaan.

In het afgelopen derde kwartaal lagen die echter licht onder het niveau van het jaar daarvoor, dus dat levert een positieve bijdrage. Theodoor Gilissen Bankiers gaan ervan uit dat de olieprijs de komende jaren hoog blijft, maar ten opzichte van het huidige niveau niet zo heel hard meer zal stijgen.

Air France KLM zal het aanvankelijk vooral van de kostenbesparingen moeten hebben, maar kan volgend jaar ook profiteren van het marktherstel.

Ondanks het stevige koersherstel van de afgelopen weken koerst Air France KLM volgens Theodoor Gilissen Bankiers nog maar op 25% van de boekwaarde.

Het concern wordt al jaren onder de boekwaarde gewaardeerd, maar dat was gemiddeld op zo'n 65%. Nu de kostenbesparingen gaan doorkomen, de markt gaat herstellen en het concern volgend jaar weer winstgevend wordt kan de koers verder oplopen. De analisten van de bank herhalen hun koopadvies en hebben een koersdoel van Eur 7,50.

Dat kwam vooral door een koerswinst van 26% in september. Gisteren, de eerste dag van de maand oktober, behoorde het aandeel tot de top drie van de stijgers op de beurs. Wat speelt er bij Air France KLM? Het derde kwartaal is een belangrijk kwartaal voor de vliegtuigmaatschappij, want dat is volgens Theodoor Gilissen Bankiers het kwartaal waar veruit het grootste deel van de winst wordt geboekt. Topman Alexandre de Juniac zei twee weken geleden in een interview met de Franse financiële krant Les Echos dat het vliegverkeer de afgelopen maanden bleef groeien en dat de eerste resultaten van de kostenbesparingen zichtbaar worden. Hij herhaalde de eerder afgegeven doelstelling dat de tweede helft van het jaar een beter resultaat zou geven dan de eerste helft. Het vliegverkeer is in de eerste helft van het jaar met 4% gegroeid. Ondanks de economische afzwakking in de afgelopen zomer bleef het vliegverkeer toch nog groeien. In de maanden juli en augustus, het belangrijkste deel van het derde kwartaal, bleef de groei op circa 2% per maand liggen. Mede onder invloed van de grote luchtvaartallianties is er in de afgelopen jaren steeds beter investeringsdiscipline gekomen. Air France KLM heeft de capaciteit maar beperkt uitgebreid, waardoor de bezettingsgraad is verbeterd. De bezettingsgraad steeg van 79,8% in de eerste helft van 2011 naar 82,2% in de eerste helft van 2012. Omzet slechts fractioneel gedaaldIn juli en augustus is de bezettingsgraad slechts fractioneel gedaald van 86,5% vorig jaar naar 86,3% in de afgelopen zomer. Zowel in juli als augustus was de omzet per beschikbare stoel per gevlogen kilometer hoger dan het jaar ervoor. Het grootste probleem blijft echter de brandstofkosten, die tussen de 25% en 30% van de operationele kosten beslaan. In het afgelopen derde kwartaal lagen die echter licht onder het niveau van het jaar daarvoor, dus dat levert een positieve bijdrage. Theodoor Gilissen Bankiers gaan ervan uit dat de olieprijs de komende jaren hoog blijft, maar ten opzichte van het huidige niveau niet zo heel hard meer zal stijgen. Air France KLM zal het aanvankelijk vooral van de kostenbesparingen moeten hebben, maar kan volgend jaar ook profiteren van het marktherstel. Ondanks het stevige koersherstel van de afgelopen weken koerst Air France KLM volgens Theodoor Gilissen Bankiers nog maar op 25% van de boekwaarde. Het concern wordt al jaren onder de boekwaarde gewaardeerd, maar dat was gemiddeld op zo'n 65%. Nu de kostenbesparingen gaan doorkomen, de markt gaat herstellen en het concern volgend jaar weer winstgevend wordt kan de koers verder oplopen. De analisten van de bank herhalen hun koopadvies en hebben een koersdoel van Eur 7,50.