De vliegtuigen van de luchtvaartgroep gaan vlot de hoogte in...maar de beurskoers lijkt enkel maar nieuwe laagtes op te zoeken! We beleven een historische periode op het vlak van de waardering voor de CAC 40! De Parijse referentie-index noteert volgens Arnaud Delaunay van Leleux momenteel aan een koers/boekwaarderatio van 0,98.

D.w.z. dat de beurs van Parijs vandaag enkel de activa van de genoteerde bedrijven waardeert en dus geen waarde kleeft op hun toekomstige groei.

En hetzelfde geldt voor Air France-KLM met koers/boekwaarde van 0,23. Tijd voor een kleine vergelijking waarvoor snel de rekenmachine wordt bovengehaald: de totale marktkapitalisatie van de luchtvaartgroep bedraagt 1.055 miljoen euro en de gemiddelde aankoopprijs voor een lange-afstandvliegtuig (zoals de Airbus A380) komt op 350 miljoen euro. M.a.w. op de beurs is Air France-KLM slechts 3 A380 vliegtuigen waard!

Harde concurrentie

De ongemeen harde concurrentie in de luchtvaartsector en een ongunstige macro-economische omgeving (die reizigers naar de goedkopere "low cost"-operatoren duwt) dwingen Air France-KLM tot drastische ingrepen.

"Transform 2015"

Dit is niet de op stapel staande science-fiction film van Michael Bay (regisseur van de "Transformers"-trilogie) maar wel het "ambitieuze plan voor het herstel van de rendabiliteit" van de Frans-Nederlandse groep.

Om het financiële plaatje te herstellen, heeft Air France-KLM besloten om tegen 2013 10% van zijn personeelsbestand te verminderen, de vluchten op korte en middellange afstand te herstructureren en in haar premieklassen te investeren (o.a. de ontwikkeling van nieuwe cabines voor de "business class"-reizigers).

Al deze ingrepen zijn erop gericht om Air France-KLM 2 miljard euro te laten besparen tegen 2014 en dit moet op zijn beurt de schuld (ongeveer 9 miljard euro) verminderen.

Want deze schuld geeft aanleiding tot zo'n 455 miljoen euro aan intrestlasten (eind 2011), genoeg om de groep in het verlies te duwen. In het boekjaar 2011 werden 50% van de verliezen verklaard door de intrestlasten van de schulden.

Operatie "Transform

2015" moet deze neerwaartse spiraal stoppen. Maar volgens de meeste analisten die het aandeel opvolgen, zijn de slechte prestaties van het eerste kwartaal "van die aard dat een rendabiliteitsherstel maar pas vanaf 2014 mag verwacht worden".

Monsterverlies in het eerste kwartaal 2012

Ondanks de toename van de omzet met 5,5% in eerste kwartaal van 2012 lijdt Air France-KLM volgens Arnaud Delaunay nog steeds onder de gestegen olieprijzen en hogere operationele kosten.

Dankzij het hoge activiteitspeil in de luchtvaartsector kon de groep een stijging van de gemiddelde opbrengst per vervoerde reiziger realiseren (+5,6%).

Echter, de zwakke internationale handel had een negatief effect op de gemiddelde opbrengst per vervoerde ton in de vrachtactiviteit (-2,6%). Dit alles leidde tot een bedrijfsverlies van 504 miljoen euro (-367 miljoen euro één jaar eerder) voornamelijk als gevolg van een stijging van de brandstofrekening met 225 miljoen euro.

Tijdens het tweede kwartaal zal de groep profiteren van de zeer sterke daling van de olieprijs sinds begin april.

En met de zeer goedkope waardering is het aanlokkelijk om een positie te nemen (ook omwille van het technisch plaatje dat

bodemvorming lijkt aan te geven).

Maar het plan "Transforming 2015" werd nog niet goedgekeurd door een meerderheid van de vakbonden (die het plan weigeren te ondertekenen). Wat tot vertragingen in de uitvoering leidt...en waardoor extra maatregelen zich opdringen! Delaunay heeft slechts een advies houden voor het aandeel.

De vliegtuigen van de luchtvaartgroep gaan vlot de hoogte in...maar de beurskoers lijkt enkel maar nieuwe laagtes op te zoeken! We beleven een historische periode op het vlak van de waardering voor de CAC 40! De Parijse referentie-index noteert volgens Arnaud Delaunay van Leleux momenteel aan een koers/boekwaarderatio van 0,98. D.w.z. dat de beurs van Parijs vandaag enkel de activa van de genoteerde bedrijven waardeert en dus geen waarde kleeft op hun toekomstige groei. En hetzelfde geldt voor Air France-KLM met koers/boekwaarde van 0,23. Tijd voor een kleine vergelijking waarvoor snel de rekenmachine wordt bovengehaald: de totale marktkapitalisatie van de luchtvaartgroep bedraagt 1.055 miljoen euro en de gemiddelde aankoopprijs voor een lange-afstandvliegtuig (zoals de Airbus A380) komt op 350 miljoen euro. M.a.w. op de beurs is Air France-KLM slechts 3 A380 vliegtuigen waard! Harde concurrentie De ongemeen harde concurrentie in de luchtvaartsector en een ongunstige macro-economische omgeving (die reizigers naar de goedkopere "low cost"-operatoren duwt) dwingen Air France-KLM tot drastische ingrepen. "Transform 2015" Dit is niet de op stapel staande science-fiction film van Michael Bay (regisseur van de "Transformers"-trilogie) maar wel het "ambitieuze plan voor het herstel van de rendabiliteit" van de Frans-Nederlandse groep. Om het financiële plaatje te herstellen, heeft Air France-KLM besloten om tegen 2013 10% van zijn personeelsbestand te verminderen, de vluchten op korte en middellange afstand te herstructureren en in haar premieklassen te investeren (o.a. de ontwikkeling van nieuwe cabines voor de "business class"-reizigers). Al deze ingrepen zijn erop gericht om Air France-KLM 2 miljard euro te laten besparen tegen 2014 en dit moet op zijn beurt de schuld (ongeveer 9 miljard euro) verminderen. Want deze schuld geeft aanleiding tot zo'n 455 miljoen euro aan intrestlasten (eind 2011), genoeg om de groep in het verlies te duwen. In het boekjaar 2011 werden 50% van de verliezen verklaard door de intrestlasten van de schulden. Operatie "Transform 2015" moet deze neerwaartse spiraal stoppen. Maar volgens de meeste analisten die het aandeel opvolgen, zijn de slechte prestaties van het eerste kwartaal "van die aard dat een rendabiliteitsherstel maar pas vanaf 2014 mag verwacht worden". Monsterverlies in het eerste kwartaal 2012 Ondanks de toename van de omzet met 5,5% in eerste kwartaal van 2012 lijdt Air France-KLM volgens Arnaud Delaunay nog steeds onder de gestegen olieprijzen en hogere operationele kosten. Dankzij het hoge activiteitspeil in de luchtvaartsector kon de groep een stijging van de gemiddelde opbrengst per vervoerde reiziger realiseren (+5,6%). Echter, de zwakke internationale handel had een negatief effect op de gemiddelde opbrengst per vervoerde ton in de vrachtactiviteit (-2,6%). Dit alles leidde tot een bedrijfsverlies van 504 miljoen euro (-367 miljoen euro één jaar eerder) voornamelijk als gevolg van een stijging van de brandstofrekening met 225 miljoen euro. Tijdens het tweede kwartaal zal de groep profiteren van de zeer sterke daling van de olieprijs sinds begin april. En met de zeer goedkope waardering is het aanlokkelijk om een positie te nemen (ook omwille van het technisch plaatje dat bodemvorming lijkt aan te geven). Maar het plan "Transforming 2015" werd nog niet goedgekeurd door een meerderheid van de vakbonden (die het plan weigeren te ondertekenen). Wat tot vertragingen in de uitvoering leidt...en waardoor extra maatregelen zich opdringen! Delaunay heeft slechts een advies houden voor het aandeel.