De omzet van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij steeg vorig jaar met 4,5% tot 24,4 miljard EUR. Het nettoverlies bedroeg 809 miljoen EUR tegenover een winst van 289 miljoen EUR in 2010. Die sterke daling is grotendeels te verklaren door het wegvallen van een uitzonderlijke winst van 1 miljard EUR op de verkoop van een belang in het onlinereservatiebureau Amadeus, wereldleider in zijn marktsegment.

Uiteraard had Air France-KLM te lijden onder een zwaardere brandstoffactuur. De Europese olieprijzen gingen de hoogte in door de Arabische lente en door stakingen in Nigeria, naast de toenemende spanningen met Iran.

De opeenvolgende reorganisatieplannen volstonden niet om rendabel te blijven. Begin dit jaar lanceerde de luchtvaartmaatschappij het nieuwe Transform2015-plan, dat op drie jaar tijd de kosten moet doen dalen met 10%. Dit plan voorziet ook in een drastische verlaging van de investeringen in de vloot.

Al deze maatregelen moeten de rendabiliteit van Air France-KLM herstellen, of toch minstens stabiliseren indien de recente stijging van de olieprijzen doorzet. Brandstof wordt de grootste kostenpost, voor personeel. De verlaging van de investeringen in de vloot is op dat vlak geen goed nieuws, aangezien oudere vliegtuigen meer verbruiken.

De verlaagde verwachtingen getuigen ook van financiële problemen. Air France-KLM kondigde de verkoop aan van het resterende belang in Amadeus, voor 467 miljoen EUR. Met die operatie rekent de maatschappij op een stabiele netto schuldgraad van 6,5 miljard EUR eind 2012. Maar men kan uiteraard niet oneindig blijven verkopen!

De schuldevolutie is erg verontrustend, nu ook de vloot aan vernieuwing toe is, vooral dan in vergelijking met lagekostenmaatschappijen die over een modernere vloot beschikken. Een belasting van de CO2-uitstoot voor luchtvaartmaatschappijen zou wel eens de druppel kunnen zijn die de emmer doet overlopen. Tenzij de olieprijs sterk zou terugvallen, is het zeker niet uitgesloten dat Air France-KLM op termijn op de beurs vers kapitaal moet ophalen. We raden aan om te verkopen.

Cédric Boitte

Twitter: @CedricBoitte

De omzet van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij steeg vorig jaar met 4,5% tot 24,4 miljard EUR. Het nettoverlies bedroeg 809 miljoen EUR tegenover een winst van 289 miljoen EUR in 2010. Die sterke daling is grotendeels te verklaren door het wegvallen van een uitzonderlijke winst van 1 miljard EUR op de verkoop van een belang in het onlinereservatiebureau Amadeus, wereldleider in zijn marktsegment.Uiteraard had Air France-KLM te lijden onder een zwaardere brandstoffactuur. De Europese olieprijzen gingen de hoogte in door de Arabische lente en door stakingen in Nigeria, naast de toenemende spanningen met Iran. De opeenvolgende reorganisatieplannen volstonden niet om rendabel te blijven. Begin dit jaar lanceerde de luchtvaartmaatschappij het nieuwe Transform2015-plan, dat op drie jaar tijd de kosten moet doen dalen met 10%. Dit plan voorziet ook in een drastische verlaging van de investeringen in de vloot. Al deze maatregelen moeten de rendabiliteit van Air France-KLM herstellen, of toch minstens stabiliseren indien de recente stijging van de olieprijzen doorzet. Brandstof wordt de grootste kostenpost, voor personeel. De verlaging van de investeringen in de vloot is op dat vlak geen goed nieuws, aangezien oudere vliegtuigen meer verbruiken. De verlaagde verwachtingen getuigen ook van financiële problemen. Air France-KLM kondigde de verkoop aan van het resterende belang in Amadeus, voor 467 miljoen EUR. Met die operatie rekent de maatschappij op een stabiele netto schuldgraad van 6,5 miljard EUR eind 2012. Maar men kan uiteraard niet oneindig blijven verkopen!De schuldevolutie is erg verontrustend, nu ook de vloot aan vernieuwing toe is, vooral dan in vergelijking met lagekostenmaatschappijen die over een modernere vloot beschikken. Een belasting van de CO2-uitstoot voor luchtvaartmaatschappijen zou wel eens de druppel kunnen zijn die de emmer doet overlopen. Tenzij de olieprijs sterk zou terugvallen, is het zeker niet uitgesloten dat Air France-KLM op termijn op de beurs vers kapitaal moet ophalen. We raden aan om te verkopen.Cédric BoitteTwitter: @CedricBoitte