Dat was volgens Theodoor Gilissen Bankiers zo'n 15 à 20% lager dan de ruim Eur 6 mrd in de periode 2009 - 2011. Nu stelt het concern dat er nog eens Eur 500 mln vanaf gaat: Eur 300 mln in 2013 en Eur 200 mln in 2014. Air France-KLM heeft een relatief nieuwe vloot en heeft voldoende ruimte om de investeringen enigszins uit te stellen.

Het concern is al geruime tijd voorzichtig met capaciteitsuitbreidingen, waardoor de bezettingsgraad aanzienlijk is verbeterd (86% in het derde kwartaal van 2012).

Het concern heeft de doelen voor het plan Transform 2015 herhaald: een reductie van de nettoschuld met Eur 2 mrd en een verlaging van de kosten per eenheid met 10% (exclusief brandstof).

Het plan moet leiden tot een aangepaste operationele marge van 6 tot 8% in 2015.

De personeelsreductie loopt volgens Theodoor Gilissen Bankiers beter dan verwacht. Van het grondpersoneel hebben 3.400

interesse getoond voor vrijwillig vertrek.

Het doel was 2.700 en inmiddels zijn er al 735 personeelsleden vrijwillig vertrokken. Het plan gaat uit van een totale reductie van meer dan 5.000 personeelsleden.

In 2014 zullen de personeelskosten met circa Eur 400 mln zijn gereduceerd.

Personeelskosten zijn met ongeveer een derde van de omzet een belangrijke kostenpost van het concern. Ook de brandstofkosten zijn een belangrijke post (eveneens ongeveer een derde van de omzet), maar daar heeft het concern geen invloed op. Theodoor Gilissen Bankiers gaat uit van ongeveer gelijkblijvende brandstofkosten.

De onderneming heeft de vloot voor de middellange afstand met 34 vliegtuigen gereduceerd (circa 15%) en verwacht dit onderdeel in 2014 weer break-even te krijgen. Het onderdeel maakte in 2011 een fors verlies van Eur 700 mln.

Het concern heeft zoals eerder reeds aangegeven de boekhoudregels voor het pensioenfonds aangepast aan de nieuwe normen, wat leidt tot een negatief effect van Eur 1 mrd op de openingsbalans van 2013. Het heeft geen effect op de kas.

Daarnaast kondigde het concern een belastingvoordeel aan van Eur 115 mln over 2013 en 2014. Theodoor Gilissen Bankiers

herhaalt het koopadvies op Air France-KLM hebben en heeft het koersdoel verhoogd van Eur 7,50 naar Eur 8,50.

Dat was volgens Theodoor Gilissen Bankiers zo'n 15 à 20% lager dan de ruim Eur 6 mrd in de periode 2009 - 2011. Nu stelt het concern dat er nog eens Eur 500 mln vanaf gaat: Eur 300 mln in 2013 en Eur 200 mln in 2014. Air France-KLM heeft een relatief nieuwe vloot en heeft voldoende ruimte om de investeringen enigszins uit te stellen. Het concern is al geruime tijd voorzichtig met capaciteitsuitbreidingen, waardoor de bezettingsgraad aanzienlijk is verbeterd (86% in het derde kwartaal van 2012). Het concern heeft de doelen voor het plan Transform 2015 herhaald: een reductie van de nettoschuld met Eur 2 mrd en een verlaging van de kosten per eenheid met 10% (exclusief brandstof). Het plan moet leiden tot een aangepaste operationele marge van 6 tot 8% in 2015. De personeelsreductie loopt volgens Theodoor Gilissen Bankiers beter dan verwacht. Van het grondpersoneel hebben 3.400 interesse getoond voor vrijwillig vertrek. Het doel was 2.700 en inmiddels zijn er al 735 personeelsleden vrijwillig vertrokken. Het plan gaat uit van een totale reductie van meer dan 5.000 personeelsleden. In 2014 zullen de personeelskosten met circa Eur 400 mln zijn gereduceerd. Personeelskosten zijn met ongeveer een derde van de omzet een belangrijke kostenpost van het concern. Ook de brandstofkosten zijn een belangrijke post (eveneens ongeveer een derde van de omzet), maar daar heeft het concern geen invloed op. Theodoor Gilissen Bankiers gaat uit van ongeveer gelijkblijvende brandstofkosten. De onderneming heeft de vloot voor de middellange afstand met 34 vliegtuigen gereduceerd (circa 15%) en verwacht dit onderdeel in 2014 weer break-even te krijgen. Het onderdeel maakte in 2011 een fors verlies van Eur 700 mln. Het concern heeft zoals eerder reeds aangegeven de boekhoudregels voor het pensioenfonds aangepast aan de nieuwe normen, wat leidt tot een negatief effect van Eur 1 mrd op de openingsbalans van 2013. Het heeft geen effect op de kas. Daarnaast kondigde het concern een belastingvoordeel aan van Eur 115 mln over 2013 en 2014. Theodoor Gilissen Bankiers herhaalt het koopadvies op Air France-KLM hebben en heeft het koersdoel verhoogd van Eur 7,50 naar Eur 8,50.