De omzet daalde in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 10,1%. Dat komt omdat Adobe bezig is het verdienmodel om te bouwen van losse softwarepakketten naar clouddiensten op abonnementsbasis.

Bij digitale media, waarvan de vlaggenschepen Creative Cloud en Creative Suite deel uitmaken, kwamen de verkopen 18,1% lager uit op USD 670 miljoen.

Bij digitale marketing steeg de omzet met 13,8% tot USD 285 miljoen door sterke resultaten van Adobe Marketing Cloud.

Bij de print- en uitgeefactiviteiten ontwikkelde de omzet zich vlak. Het bedrijf sprak van stabiele vraag in de belangrijkste markten, hoewel Creative Cloud sneller wordt omarmd in Noord-Amerika dan Europa en Azië. ABN Amro verwacht dat deze regio's op termijn zullen aanhaken bij de trend.

De operationele marge kwam volgens GAAP-boekhoudkundige principes uit op 11% en 24,5% niet-conform GAAP. Dat is flink lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

ABN Amro ziet op korte termijn de marges lager blijven vanwege tde transitie van het verdienmodel. De inkomsten per aandeel volgens GAAP bedroegen USD 0,15, een dollarcent minder dan waarvan wij waren uitgegaan.

Voor het derde kwartaal gaat Adobe uit van een omzet in de bandbreedte USD 975 miljoen tot USD 1,025 miljard. Dat houdt op jaarbasis een daling in van 5,1% tot 9,8%. De winst per aandeel bedraagt USD 0,10 tot USD 0,16 (GAAP) of USD 0,29 tot USD 0,35 (niet-GAAP).