De gigantische overname van Anheuser-Busch uit 2008 is duidelijk verteerd. Tijd om een nieuwe slag te slaan? Vooral Azië schreeuwt om wat meer aandacht, want daar verdient de groep nauwelijks geld.

Het totale verkochte volume in 2011 bleef een stabiel gegeven met net geen 400 (399,3) miljoen hectoliter tegenover 398,9 miljoen in 2010. Zolang de opbrengsten en de resultaten maar gunstig blijven evolueren. Bovendien gingen de belangrijkste merken (Budweiser, Stella Artois en Beck's) er wel op vooruit (+3,3% vorig jaar). Ondanks de stabiele volumes klommen de opbrengsten toch met 4,6% van 36,3 naar 39,0 miljard USD. Het geeft aan dat de groep nog steeds over een sterke prijszettingpolitiek beschikt.

Wie vooral wil kijken naar het groeiverhaal van AB InBev moet kijken naar de ontwikkeling van de rendabiliteit. De groep rond CEO Carlos Brito staat er om bekend heel sterk de kosten onder controle te kunnen houden. De (genormaliseerde) bedrijfswinst (ebit) steeg 9,7% tot 12,60 miljard USD vorig jaar. De ebit-marge klom van 30,8 naar 32,3%. De (genormaliseerde) nettowinst steeg van 5,04 naar 6,45 miljard USD of per aandeel van 3,17 naar 4,04 USD. Een toename met 28%! AB InBev is een wereldconcern. Wie echter de geografische evolutie bekijkt, moet vaststellen dat 70% van de volumes in Noord- en Zuid-Amerika worden verkocht en dat er 76% van de opbrengsten en 94% van de bedrijfswinst wordt gerealiseerd! Azië groeit het snelst (opbrengsten +17% in 2011), maar de marges zijn er wel gedaald vorig jaar en ze waren er al laag.

Vanaf augustus vorig jaar is de koers van afgerond 35 naar nu 52,5 EUR of 50% gestegen! Indrukwekkend gezien de moeilijke economische omgeving. AB InBev is momenteel een erg gegeerd aandeel en in tegenstelling tot vorige zomer niet 'goedkoop' meer (16,5 keer de verwachte winst voor 2012 en 15 keer die voor 2013). Bovendien is de groei steeds eenzijdiger en wordt in Azië nauwelijks iets verdiend. We zouden dan ook profiteren van de sterke populariteit van het aandeel om de (forse) winsten geleidelijk aan te verzilveren. Het resterende stijgingspotentieel lijkt ons eerder beperkt.

Danny Reweghs, Inside Beleggen

De gigantische overname van Anheuser-Busch uit 2008 is duidelijk verteerd. Tijd om een nieuwe slag te slaan? Vooral Azië schreeuwt om wat meer aandacht, want daar verdient de groep nauwelijks geld.Het totale verkochte volume in 2011 bleef een stabiel gegeven met net geen 400 (399,3) miljoen hectoliter tegenover 398,9 miljoen in 2010. Zolang de opbrengsten en de resultaten maar gunstig blijven evolueren. Bovendien gingen de belangrijkste merken (Budweiser, Stella Artois en Beck's) er wel op vooruit (+3,3% vorig jaar). Ondanks de stabiele volumes klommen de opbrengsten toch met 4,6% van 36,3 naar 39,0 miljard USD. Het geeft aan dat de groep nog steeds over een sterke prijszettingpolitiek beschikt. Wie vooral wil kijken naar het groeiverhaal van AB InBev moet kijken naar de ontwikkeling van de rendabiliteit. De groep rond CEO Carlos Brito staat er om bekend heel sterk de kosten onder controle te kunnen houden. De (genormaliseerde) bedrijfswinst (ebit) steeg 9,7% tot 12,60 miljard USD vorig jaar. De ebit-marge klom van 30,8 naar 32,3%. De (genormaliseerde) nettowinst steeg van 5,04 naar 6,45 miljard USD of per aandeel van 3,17 naar 4,04 USD. Een toename met 28%! AB InBev is een wereldconcern. Wie echter de geografische evolutie bekijkt, moet vaststellen dat 70% van de volumes in Noord- en Zuid-Amerika worden verkocht en dat er 76% van de opbrengsten en 94% van de bedrijfswinst wordt gerealiseerd! Azië groeit het snelst (opbrengsten +17% in 2011), maar de marges zijn er wel gedaald vorig jaar en ze waren er al laag. Vanaf augustus vorig jaar is de koers van afgerond 35 naar nu 52,5 EUR of 50% gestegen! Indrukwekkend gezien de moeilijke economische omgeving. AB InBev is momenteel een erg gegeerd aandeel en in tegenstelling tot vorige zomer niet 'goedkoop' meer (16,5 keer de verwachte winst voor 2012 en 15 keer die voor 2013). Bovendien is de groei steeds eenzijdiger en wordt in Azië nauwelijks iets verdiend. We zouden dan ook profiteren van de sterke populariteit van het aandeel om de (forse) winsten geleidelijk aan te verzilveren. Het resterende stijgingspotentieel lijkt ons eerder beperkt.Danny Reweghs, Inside Beleggen