Ondanks de economische crisis in Europa is het duidelijk dat de nettowinst gestaag is toegenomen (+35% tussen 2007 en 2013) en deze trend zal zich naar verwachting dit jaar en in 2015 verderzetten (respectievelijk +6%/+8%, prognoses van Bloomberg).

Met de lage rentevoeten en haar sterke aanwezigheid in Europa (85% van de omzet) is Vinci een ideaal aandeel om de opleving van de economische activiteit in Europa te bespelen.

Daarnaast profiteert de groep van de groei van het autosnelwegverkeer, de verlenging van de concessieperiodes (= een vaste inkomenstenstroom over een langere periode) en een gediversifieerde portefeuille aan kwaliteitsactiva.

Vandaag de dag verbergt de directie niet langer haar ambities op het vlak van luchthavenconcessies met vooral een investering van meer dan 3 miljard euro voor de overname van de Portugese luchthavenexploitant ANA.

Deze overname werd deels gefinancierd met de verkoop van 75% van de parkings onder beheer (winstgevend, maar een mature activiteit).

Gezien de bereidheid van het management om externe groei (gefinancierd met arbitrages in de activiteitenportefeuille) na te streven en de strategie om het gewicht van de luchthavenconcessies in de portefeuille te verhogen, is de groep van groeiprofiel veranderd. Delaunay heeft een koopadvies.

Ondanks de economische crisis in Europa is het duidelijk dat de nettowinst gestaag is toegenomen (+35% tussen 2007 en 2013) en deze trend zal zich naar verwachting dit jaar en in 2015 verderzetten (respectievelijk +6%/+8%, prognoses van Bloomberg). Met de lage rentevoeten en haar sterke aanwezigheid in Europa (85% van de omzet) is Vinci een ideaal aandeel om de opleving van de economische activiteit in Europa te bespelen. Daarnaast profiteert de groep van de groei van het autosnelwegverkeer, de verlenging van de concessieperiodes (= een vaste inkomenstenstroom over een langere periode) en een gediversifieerde portefeuille aan kwaliteitsactiva. Vandaag de dag verbergt de directie niet langer haar ambities op het vlak van luchthavenconcessies met vooral een investering van meer dan 3 miljard euro voor de overname van de Portugese luchthavenexploitant ANA. Deze overname werd deels gefinancierd met de verkoop van 75% van de parkings onder beheer (winstgevend, maar een mature activiteit). Gezien de bereidheid van het management om externe groei (gefinancierd met arbitrages in de activiteitenportefeuille) na te streven en de strategie om het gewicht van de luchthavenconcessies in de portefeuille te verhogen, is de groep van groeiprofiel veranderd. Delaunay heeft een koopadvies.