Blijkbaar vindt hij volgens Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer de waarde van zijn bedrijf te laag. En dat is ook zo als we het vergelijken met een bedrijf als Sherwin Willams. Dit aandeel staat op een koerswinst verhouding van 24 versus AkzoNobel van 14.

Die onderwaardering komt omdat Akzo nog wordt gezien als een samenraapsel van diverse bedrijven. Het bedrijf heeft drie onderdelen.

De decoratieve verven, coating en de chemiedivisie. In al deze onderdelen behoort het bedrijf tot de marktleiders.

Maar van onderlinge synergie is geen sprake. In bedrijfseconomische taal, het werkkapitaal wordt niet optimaal gebruikt. Daar wil Büchner verandering in brengen.

Er werd in de pers wat lacherig gedaan om zijn nieuwe strategie die luidt: "Leidende markposities leveren leidende prestaties". Maar in de kern is dit precies waar het aan ontbreekt bij Akzo.

Je kan wel marktleider zijn maar je moet er ook winst uit halen. En dat is op dit moment te weinig. Een aantal analisten was teleurgesteld dat de omzetdoelstelling van € 20 mrd in 2015 werd losgelaten.

Daarvoor in de plaats komt een opbrengst van het geïnvesteerde kapitaal van 14% in 2015. Op dit moment is dat 9%. Om dat minder ambitieus te noemen is wat vreemd.

Groeien om te groeien moet niet de doelstelling van een bedrijf zijn maar winstmaximalisatie. Dat is uiteindelijk ook veel gezonder voor het bedrijf en ook haar werknemers en natuurlijk ook haar aandeelhouders.

Met een dividend van € 1,45 ligt het rendement op 3%, dat is relatief hoog voor een bedrijf dat ambitieus is. En dus is de conclusie dat het aandeel op het huidige niveau laag is.

Daarnaast wil Büchner ook de omzet meer gaan verleggen richting de opkomende markten. Op dit moment is dit 44%.

Daarmee is Akzo te afhankelijk van economieën die een lagere groei hebben. Doelstelling is om dit boven de 50% te brengen. Als het allemaal lukt dan levert de aankoop van de bestuursvoorzitter een goed rendement op.

Blijkbaar vindt hij volgens Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer de waarde van zijn bedrijf te laag. En dat is ook zo als we het vergelijken met een bedrijf als Sherwin Willams. Dit aandeel staat op een koerswinst verhouding van 24 versus AkzoNobel van 14. Die onderwaardering komt omdat Akzo nog wordt gezien als een samenraapsel van diverse bedrijven. Het bedrijf heeft drie onderdelen. De decoratieve verven, coating en de chemiedivisie. In al deze onderdelen behoort het bedrijf tot de marktleiders. Maar van onderlinge synergie is geen sprake. In bedrijfseconomische taal, het werkkapitaal wordt niet optimaal gebruikt. Daar wil Büchner verandering in brengen. Er werd in de pers wat lacherig gedaan om zijn nieuwe strategie die luidt: "Leidende markposities leveren leidende prestaties". Maar in de kern is dit precies waar het aan ontbreekt bij Akzo. Je kan wel marktleider zijn maar je moet er ook winst uit halen. En dat is op dit moment te weinig. Een aantal analisten was teleurgesteld dat de omzetdoelstelling van € 20 mrd in 2015 werd losgelaten. Daarvoor in de plaats komt een opbrengst van het geïnvesteerde kapitaal van 14% in 2015. Op dit moment is dat 9%. Om dat minder ambitieus te noemen is wat vreemd. Groeien om te groeien moet niet de doelstelling van een bedrijf zijn maar winstmaximalisatie. Dat is uiteindelijk ook veel gezonder voor het bedrijf en ook haar werknemers en natuurlijk ook haar aandeelhouders. Met een dividend van € 1,45 ligt het rendement op 3%, dat is relatief hoog voor een bedrijf dat ambitieus is. En dus is de conclusie dat het aandeel op het huidige niveau laag is. Daarnaast wil Büchner ook de omzet meer gaan verleggen richting de opkomende markten. Op dit moment is dit 44%. Daarmee is Akzo te afhankelijk van economieën die een lagere groei hebben. Doelstelling is om dit boven de 50% te brengen. Als het allemaal lukt dan levert de aankoop van de bestuursvoorzitter een goed rendement op.