Beleggers verwachten blijkbaar dat Oprah een ommekeer zal teweegbrengen bij het bedrijf dat afslankprogramma's aanbiedt, maar al lang kampt met zwakke financiële resultaten. Het aandeel schoot maandag 105 procent omhoog, de grootste dagwinst ooit.

10 procent

Oprah, wiens gewicht door de jaren heen behoorlijk jojode, koopt in eerste instantie een belang van 10 procent in Weight Watchers. Ze legt daarvoor 43,4 miljoen dollar (6,79 dollar per aandeel) op tafel. De tv-diva krijgt daarnaast een optie op nog eens 5 procent en gaat verslag doen van haar eigen vorderingen met een afslankprogramma.

Erik Logan, topman van het Oprah Winfrey Network, is er van overtuigd dat de Amerikaanse ster een meerwaarde zal zijn voor het bedrijf. "In tegenstelling tot merken zoals Apple of Starbucks is Oprah meer dan louter een symbool. Zij kan een band scheppen met de mensen."

Perfect profiel

Volgens experten past het profiel van Oprah perfect bij dat van Weightwatchers. Omdat de Amerikaanse ster zelf met gewichtsproblemen kampt, kunnen de klanten van de onderneming zich met haar identificeren.

"Oprah staat voor empathie en legt de focus op spiritualiteit en zelfhulp. Allemaal zaken die haar doelpubliek, veertigjarige vrouwen, hoog in het vaandel draagt. En dat is net de 'sweet spot' van Weight Watchers.", zegt Geoff Cook, oprichter van het merkenbureau Base Design N.Y aan CNBC.

(Belga/CNBC/NS)

Beleggers verwachten blijkbaar dat Oprah een ommekeer zal teweegbrengen bij het bedrijf dat afslankprogramma's aanbiedt, maar al lang kampt met zwakke financiële resultaten. Het aandeel schoot maandag 105 procent omhoog, de grootste dagwinst ooit. Oprah, wiens gewicht door de jaren heen behoorlijk jojode, koopt in eerste instantie een belang van 10 procent in Weight Watchers. Ze legt daarvoor 43,4 miljoen dollar (6,79 dollar per aandeel) op tafel. De tv-diva krijgt daarnaast een optie op nog eens 5 procent en gaat verslag doen van haar eigen vorderingen met een afslankprogramma. Erik Logan, topman van het Oprah Winfrey Network, is er van overtuigd dat de Amerikaanse ster een meerwaarde zal zijn voor het bedrijf. "In tegenstelling tot merken zoals Apple of Starbucks is Oprah meer dan louter een symbool. Zij kan een band scheppen met de mensen." Volgens experten past het profiel van Oprah perfect bij dat van Weightwatchers. Omdat de Amerikaanse ster zelf met gewichtsproblemen kampt, kunnen de klanten van de onderneming zich met haar identificeren."Oprah staat voor empathie en legt de focus op spiritualiteit en zelfhulp. Allemaal zaken die haar doelpubliek, veertigjarige vrouwen, hoog in het vaandel draagt. En dat is net de 'sweet spot' van Weight Watchers.", zegt Geoff Cook, oprichter van het merkenbureau Base Design N.Y aan CNBC. (Belga/CNBC/NS)