Midsize - EXMAR's vloot bleef in het derde kwartaal ondersteund door haar contractportfolio. Voor de rest van het jaar is de vloot voor zowat 95% ingedekt en voor 2013 is er reeds een indekking van 53% met goed gereputeerde tegenpartijen aan hogere tarieven. Door de opmerkelijk goed benutte scheepscapaciteit werden de marktomstandigheden verder versterkt waardoor de tijdbevrachtingtarieven stegen.

Tot op heden heeft EXMAR haar optie tot het bouwen van 2+2 bijkomende nieuwbouw Midsize schepen bij HYUNDAI MIPO niet uitgeoefend. De bestelling van minimum 4 bijkomende nieuwbouwschepen wordt nog overwogen. Hierover wordt onderhandeld met verschillende scheepswerven.

De LPG tanker TIELRODE (35.000 m³ - bouwjaar 1993) werd in augustus 2012 aan haar nieuwe eigenaars geleverd; op deze verkoop werd een winst van USD 6,9 miljoen gerealiseerd.

VLGC - Het laatste deel van het tweede kwartaal en het grootste deel van het derde kwartaal kende de spotmarkt hogere vrachttarieven. Bij het begin van het vierde kwartaal kenden de tarieven een terugval. Dit zal slechts een beperkte impact hebben op de jaarresultaten van EXMAR, aangezien de vloot is ingezet onder een evenwichtige combinatie van contracten met vaste en variabele tarieven.
De EXMAR VLGC-vloot is voor de rest van het jaar voor 75% ingedekt aan vaste tarieven. Voor 2013 is er reeds een indekking van 40%.

Koopadvies Exmar blijft gehandhaafd

Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities is van mening dat de resultaten van Exmar over het derde kwartaal iets boven de verwachtingen uitkwamen.

Het is nu afwachten op meer nieuws uit het bedrijf. Op basis van de som van de delen komt Vanderhaeghen tot een waarde van 8,55 euro per aandeel. Het koopadvies en het koersdoel van 8 euro blijven dan ook gehandhaafd.

Midsize - EXMAR's vloot bleef in het derde kwartaal ondersteund door haar contractportfolio. Voor de rest van het jaar is de vloot voor zowat 95% ingedekt en voor 2013 is er reeds een indekking van 53% met goed gereputeerde tegenpartijen aan hogere tarieven. Door de opmerkelijk goed benutte scheepscapaciteit werden de marktomstandigheden verder versterkt waardoor de tijdbevrachtingtarieven stegen. Tot op heden heeft EXMAR haar optie tot het bouwen van 2+2 bijkomende nieuwbouw Midsize schepen bij HYUNDAI MIPO niet uitgeoefend. De bestelling van minimum 4 bijkomende nieuwbouwschepen wordt nog overwogen. Hierover wordt onderhandeld met verschillende scheepswerven. De LPG tanker TIELRODE (35.000 m³ - bouwjaar 1993) werd in augustus 2012 aan haar nieuwe eigenaars geleverd; op deze verkoop werd een winst van USD 6,9 miljoen gerealiseerd. VLGC - Het laatste deel van het tweede kwartaal en het grootste deel van het derde kwartaal kende de spotmarkt hogere vrachttarieven. Bij het begin van het vierde kwartaal kenden de tarieven een terugval. Dit zal slechts een beperkte impact hebben op de jaarresultaten van EXMAR, aangezien de vloot is ingezet onder een evenwichtige combinatie van contracten met vaste en variabele tarieven. De EXMAR VLGC-vloot is voor de rest van het jaar voor 75% ingedekt aan vaste tarieven. Voor 2013 is er reeds een indekking van 40%. Koopadvies Exmar blijft gehandhaafdWouter Vanderhaeghen van KBC Securities is van mening dat de resultaten van Exmar over het derde kwartaal iets boven de verwachtingen uitkwamen. Het is nu afwachten op meer nieuws uit het bedrijf. Op basis van de som van de delen komt Vanderhaeghen tot een waarde van 8,55 euro per aandeel. Het koopadvies en het koersdoel van 8 euro blijven dan ook gehandhaafd.