De signalen worden namelijk steeds sterker dat de infrastructuur van een aantal mijnen is vernietigd, waardoor het geruime tijd kan duren alvorens ze weer volop in productie kunnen gaan.

Vooral het Australische Bowen Basin, het hart van de steenkoolindustrie, heeft zwaar te lijden onder de ramp. Volgens Commonwealth Bank of Australia kan het water bijna 14 miljoen ton steenkool uit de markt houden.

Vooral in een aantal openluchtmijnen is de schade enorm groot. Daarnaast zijn ook de wegen van en naar de mijnen niet meer bereikbaar, terwijl eveneens de spoorwegen onder water zijn gelopen.

De grootste Australische export terminal Dalrymple Bay heeft tot dusver in januari maar op 60% van zijn normale capaciteit gewerkt. Als gevolg van de wateroverlast is de steenkoolprijs al met 30% gestegen.

De signalen worden namelijk steeds sterker dat de infrastructuur van een aantal mijnen is vernietigd, waardoor het geruime tijd kan duren alvorens ze weer volop in productie kunnen gaan. Vooral het Australische Bowen Basin, het hart van de steenkoolindustrie, heeft zwaar te lijden onder de ramp. Volgens Commonwealth Bank of Australia kan het water bijna 14 miljoen ton steenkool uit de markt houden. Vooral in een aantal openluchtmijnen is de schade enorm groot. Daarnaast zijn ook de wegen van en naar de mijnen niet meer bereikbaar, terwijl eveneens de spoorwegen onder water zijn gelopen. De grootste Australische export terminal Dalrymple Bay heeft tot dusver in januari maar op 60% van zijn normale capaciteit gewerkt. Als gevolg van de wateroverlast is de steenkoolprijs al met 30% gestegen.