De beleggers hechten uiteraard veel waarde aan de kwaliteit van de bedrijfsresultaten, maar volgens een recente studie zouden ze regelmatig in het ootje worden genomen. Uit een studie uitgevoerd aan Emory en Duke University blijkt dat maar liefst 20% van de bedrijven hun resultaten 'bijstuurt'.

Agressieve methodes om targets te realiseren

Professor John Graham van Duke University wijst er op dat de bedrijven de wetten niet echt aan hun laars lappen, ze gebruiken alleen maar agressieve methodes om hun targets te realiseren.

Uiteindelijk kunnen deze bedrijven wel betere cijfers voorleggen dan in normale omstandigheden het geval zou zijn.
Graham is daarom van mening dat de beleggers zich nooit mogen baseren op de resultaten die tijdens één kwartaal werden gerealiseerd, beter kunnen de cijfers over een aantal op elkaar volgende kwartalen bekeken worden. Enige kritische zin blijft bovendien geboden.

De beleggers hechten uiteraard veel waarde aan de kwaliteit van de bedrijfsresultaten, maar volgens een recente studie zouden ze regelmatig in het ootje worden genomen. Uit een studie uitgevoerd aan Emory en Duke University blijkt dat maar liefst 20% van de bedrijven hun resultaten 'bijstuurt'. Agressieve methodes om targets te realiserenProfessor John Graham van Duke University wijst er op dat de bedrijven de wetten niet echt aan hun laars lappen, ze gebruiken alleen maar agressieve methodes om hun targets te realiseren. Uiteindelijk kunnen deze bedrijven wel betere cijfers voorleggen dan in normale omstandigheden het geval zou zijn. Graham is daarom van mening dat de beleggers zich nooit mogen baseren op de resultaten die tijdens één kwartaal werden gerealiseerd, beter kunnen de cijfers over een aantal op elkaar volgende kwartalen bekeken worden. Enige kritische zin blijft bovendien geboden.