De tijd dat Walt Disney gelijk stond met Disney-films is al lang voorbij. Vandaag zijn de themaparken en betaalzenders de kern van het bedrijf geworden. Samen zijn deze twee divisies goed voor 60% van de omzet en 77% van de operationele winst.

De betaalzenders profiteerden van hogere inkomsten van televisiepartners. Begin januari werd een nieuw - en lucratiever - contract afgesloten met Comcast, de grootste Amerikaanse operator van betaalzenders. Disney heeft een sterke onderhandelingspositie dankzij zijn sportzender ESPN, dat het drukst bekeken sportnetwerk in de VS is. Ook de reclame-inkomsten op kinderzender Disney Channel namen toe. De divisie zag op die manier zijn omzet met 8% tot 3,31 miljard dollar terwijl de nettowinst met een kwart steeg tot 967 miljoen dollar.

Ook de themaparken en resorts kenden een sterke groei van de omzet tot 3,16 miljard dollar (+10%) en zagen de nettowinst met 18% stijgen tot 553 miljoen dollar. Disney verhoogde zijn ticketprijzen, maar zag het aantal bezoekers toch toenemen. Deze bezoekers spendeerden ook meer in de themaparken.

Deze goede prestaties staan in sterk contrast met de filmdivisie die zijn ticketinkomsten met een derde zag terugvallen tot 239 miljoen dollar. De filmstudio kampt net als de hele industrie met een terugval van de verkoop van DVD's en Blu-ray discs.

Kwaliteit kost geld

De diversificatie van Disney's activiteiten richting betaalzenders heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Samen met het sterke herstel bij de themaparken betekent dit dat de entertainmentgroep gewapend is tegen de langzame aftakeling van de filmstudio. Voor kwaliteit moet echter betaald worden: het aandeel noteert aan 14 keer de verwachte winst voor dit jaar en 12,2 keer de winst van volgend jaar. De koers heeft er ook een lang herstel op zitten (+40% sinds begin oktober 2011). Beleggers die het aandeel in portefeuille hebben kunnen het bijhouden. Andere beleggers wachten best af tot een correctie van de Amerikaanse aandelenmarkt. Pas onder 34 dollar is het aandeel terug koopwaardig.

Mathias Nuttin

De tijd dat Walt Disney gelijk stond met Disney-films is al lang voorbij. Vandaag zijn de themaparken en betaalzenders de kern van het bedrijf geworden. Samen zijn deze twee divisies goed voor 60% van de omzet en 77% van de operationele winst.De betaalzenders profiteerden van hogere inkomsten van televisiepartners. Begin januari werd een nieuw - en lucratiever - contract afgesloten met Comcast, de grootste Amerikaanse operator van betaalzenders. Disney heeft een sterke onderhandelingspositie dankzij zijn sportzender ESPN, dat het drukst bekeken sportnetwerk in de VS is. Ook de reclame-inkomsten op kinderzender Disney Channel namen toe. De divisie zag op die manier zijn omzet met 8% tot 3,31 miljard dollar terwijl de nettowinst met een kwart steeg tot 967 miljoen dollar.Ook de themaparken en resorts kenden een sterke groei van de omzet tot 3,16 miljard dollar (+10%) en zagen de nettowinst met 18% stijgen tot 553 miljoen dollar. Disney verhoogde zijn ticketprijzen, maar zag het aantal bezoekers toch toenemen. Deze bezoekers spendeerden ook meer in de themaparken.Deze goede prestaties staan in sterk contrast met de filmdivisie die zijn ticketinkomsten met een derde zag terugvallen tot 239 miljoen dollar. De filmstudio kampt net als de hele industrie met een terugval van de verkoop van DVD's en Blu-ray discs.Kwaliteit kost geldDe diversificatie van Disney's activiteiten richting betaalzenders heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Samen met het sterke herstel bij de themaparken betekent dit dat de entertainmentgroep gewapend is tegen de langzame aftakeling van de filmstudio. Voor kwaliteit moet echter betaald worden: het aandeel noteert aan 14 keer de verwachte winst voor dit jaar en 12,2 keer de winst van volgend jaar. De koers heeft er ook een lang herstel op zitten (+40% sinds begin oktober 2011). Beleggers die het aandeel in portefeuille hebben kunnen het bijhouden. Andere beleggers wachten best af tot een correctie van de Amerikaanse aandelenmarkt. Pas onder 34 dollar is het aandeel terug koopwaardig.Mathias Nuttin