Allereerst moet je - zowel voor een nieuwe auto als voor een tweedehandswagen - eenmalig een belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen. In Vlaanderen wordt die berekend op basis van de milieuvriendelijkheid van de auto. Daardoor is er alvast geen BIV verschuldigd voor elektrische wagens en hybride voertuigen met een CO2-uitstoot van minder dan 60 gram.

Ook de leeftijd van het voertuig speelt een rol bij de berekening van de BIV. Dat heeft als gevolg dat het bedrag voor een tweedehandswagen lager ligt dan datgene voor een vergelijkbare nieuwe auto. Weet ook dat de tarieven jaarlijks geïndexeerd worden. Daardoor betaal je sinds begin juli weer een beetje meer BIV dan voordien.

Naast de BIV moet je jaarlijks een verkeersbelasting voor je auto ophoesten. Hoeveel die precies bedraagt, is afhankelijk van het vermogen of de cilinderinhoud van het voertuig. Rij je met een wagen die uitgerust is met een lpg-installatie, dan betaal je ook nog eens een aanvullende verkeersbelasting.

Hoeveel betaal je nu precies?

Wil je weten hoeveel autobelastingen je precies zal moeten betalen voor je auto? Gebruik dan de Tax Calculator op de website van Febiac. Hier moet je alle nodige gegevens over het bewuste voertuig ingeven, zoals het brandstoftype, de CO2-uitstoot en de euronorm. Op basis daarvan krijg je dan de te verwachten BIV en verkeersbelasting te zien.

Goed om weten is dat deze berekeningsmodule kan gebruikt worden voor auto's, moto's en lichte vrachtwagens in alle drie de gewesten. Niet alleen natuurlijke personen, maar ook vennootschappen en leasingmaatschappij kunnen hier trouwens terecht. De berekeningswijze verschilt namelijk naargelang het type, het gewest en de identiteit van de eigenaar.

Meer informatie over de meest recente tarieven vind je hier.