Bedrijfswagen inruilen voor meer nettoloon: loont het de moeite?

© iStock

Een hoger nettoloon moet werknemers overtuigen de bedrijfswagen los te laten. Maar loont het de moeite te kiezen voor een hogere verloning?

De federale regering wil de bedrijfswagens uit het verkeer weren door onder meer de fiscale aftrekbaarheid van de tankkaarten af te bouwen. Die overheidsmaatregel zou de bedrijven jaarlijks 250 euro per tankkaart kosten.

Ook de invoering van het mobiliteitsbudget moet de populariteit van de bedrijfswagen doen afnemen. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een treinabonnement, een bedrijfsfiets of een hoger nettoloon. Belangrijk is dat het mobiliteitsbudget een budgetneutraal alternatief is voor bedrijfswagens. En daar knelt nu net het schoentje, meldt SD Worx in De Standaard en De Tijd.

“Vandaag worden verschillende fiscale en sociale lasten geheven naargelang van het soort van verplaatsing (woon-werk, privé, beroepsmatig) en het gebruikte vervoermiddel (eigen auto, bedrijfswagen, carpooling, fiets…)”, zegt Veerle Michiels van SD Worx. Volgens haar hoort één fiscaal tarief bij een mobiliteitsbudget met meer meerdere keuzemogelijkheden.

Meer nettoloon

450 euro extra per maand is enkel mogelijk wanneer de werknemer daarop geen sociale bijdragen of belastingen moet betalen”

En wat als de werknemer kiest voor een hoger nettoloon? Volgens Didier Reynders (MR) zou dat in sommige gevallen leiden tot een nettoloonstijging van 450 euro. “Zo’n loonstijging is enkel mogelijk als de werknemer geen sociale bijdragen of belastingen moet betalen op het extra loon”, klinkt het bij SD Worx. “Dat lijkt weinig waarschijnlijk, want het zou veel geld kosten aan de fiscus en de sociale zekerheid.”

Wanneer het extra loon belast wordt tegen de normale tarieven, houdt een werknemer veel minder over dan het cijfer dat Reynders de werknemers voorhoudt. Een berekening van SD Worx leert dat een VW Golf een bedrijf maandelijks 373 euro kost (inclusief taksen en belastingen). Als een bedrijf die kosten omzet naar een brutoloon, verdient een werknemer netto 165 euro per maand extra. Volgens SD Worx is dat veel te weinig om een werknemer te overtuigen niet te kiezen voor een bedrijfswagen.

Open Vld had in maart al een voorstel klaar over de manier waarop het extra loon belast moet worden. Volgens parlementslid Egbert Lachaert moet dat extra loon onder een aparte code op de loonfiche komen en identiek worden belast als het leasingbedrag van je bedrijfswagen, dus via het voordeel alle aard. “Zo kost het de werkgever geen euro meer en krijgt de werknemer geen euro minder. Want door te werken met een aparte nettolooncode, riskeer je niet in een hogere belastingschijf te vallen”, klinkt het. In De Tijd laat Lachaert weten dat zijn voorstel als basis dient voor het debat over het mobiliteitsbudget. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content