Fietsen in de vrije tijd wint nog steeds aan populariteit in de lage landen, maar er zijn ook dapperen die ons wisselvallige weer elke dag op twee wielen trotseren van en naar hun werk. Gezond, ecologisch, goedkoop en ontspannend want filevrij: de voordelen zijn legio. En voor die fietsers is er nu nog meer goed nieuws.

Vroeger kon u als fietsende werknemer van uw baas een maximale niet-belastbare vergoeding krijgen van 0,15 euro per kilometer van het woon-werktraject dat u fietst. Wat uw werkgever dan weer als beroepskosten mag aftrekken. Maar in de economische herstelwet van 27 maart 2009 is dat bedrag nog verhoogd. De fietsvergoeding is nu fiscaal vrij tot 0,20 euro per kilometer, om nog meer werknemers aan te sporen voor de fiets te kiezen. De maatregel geldt vanaf 1 januari 2009, en u kunt er ook van profiteren als u maar een stukje van de weg naar uw werk fietst. Van en naar het dichtste station bijvoorbeeld. Of van en naar de plek waar uw medecarpoolers u dagelijks oppikken. Een extra voordeel is dat u de woon- werkkilometers met de fiets kunt aftrekken als werkelijke beroepskosten, ook tegen het forfaitaire bedrag van 0,20 euro per kilometer.

'Die verhoging is een stap in de goede richting', zegt Wim Depondt, de interim-voorzitter van de Fietsersbond. 'Maar jammer genoeg is de fietsvergoeding nog altijd geen algemeen recht voor alle werknemers. In sommige sectoren staat het wel in de cao, maar in andere beslissen bedrijven zelf of ze fietsen naar het werk vergoeden of niet, en met welk bedrag. En of veel bedrijven die nu al 0,15 euro geven per kilometer, de vergoeding zullen verhogen tot het nieuwe wettelijke plafond, valt te betwijfelen. Want veel bedrijfsleiders vrezen nog altijd dat een fietsvergoeding geven, gelijk staat met een verhoging van de loonkosten. Maar dan vergeten ze dat fietsende werknemers ook gezondere werknemers betekent, en dus minder ziekteverzuim. Bovendien hebben ze dan minder parkeerplaatsen nodig, en die kosten toch ook geld. Ze krijgen er dus heel wat voor terug', aldus Depondt.

De Fietsersbond juicht ook toe dat de bedrijfsfiets fiscaal aantrekkelijker is gemaakt. Dat is een fiets die door het bedrijf aangekocht wordt, en die werknemers gratis mogen gebruiken, zoals bedrijfswagens. De K.U.Leuven bijvoorbeeld heeft zo 1850 tweewielers in de aanbieding voor haar personeel. Die bedrijfsfiets wordt nu niet langer belast als een 'voordeel van alle aard', zelfs niet als u hem ook privé gebruikt. 'Ideaal zou zijn dat de bedrijfsfiets ooit een statussymbool wordt zoals de bedrijfswagen nu', zegt Wim Depondt. 'En dat werknemers een echt goede fiets mogen uitkiezen, zoals ze nu vaak verleid worden met een grote auto.'

THomas Verbeke

Fietsen in de vrije tijd wint nog steeds aan populariteit in de lage landen, maar er zijn ook dapperen die ons wisselvallige weer elke dag op twee wielen trotseren van en naar hun werk. Gezond, ecologisch, goedkoop en ontspannend want filevrij: de voordelen zijn legio. En voor die fietsers is er nu nog meer goed nieuws. Vroeger kon u als fietsende werknemer van uw baas een maximale niet-belastbare vergoeding krijgen van 0,15 euro per kilometer van het woon-werktraject dat u fietst. Wat uw werkgever dan weer als beroepskosten mag aftrekken. Maar in de economische herstelwet van 27 maart 2009 is dat bedrag nog verhoogd. De fietsvergoeding is nu fiscaal vrij tot 0,20 euro per kilometer, om nog meer werknemers aan te sporen voor de fiets te kiezen. De maatregel geldt vanaf 1 januari 2009, en u kunt er ook van profiteren als u maar een stukje van de weg naar uw werk fietst. Van en naar het dichtste station bijvoorbeeld. Of van en naar de plek waar uw medecarpoolers u dagelijks oppikken. Een extra voordeel is dat u de woon- werkkilometers met de fiets kunt aftrekken als werkelijke beroepskosten, ook tegen het forfaitaire bedrag van 0,20 euro per kilometer. 'Die verhoging is een stap in de goede richting', zegt Wim Depondt, de interim-voorzitter van de Fietsersbond. 'Maar jammer genoeg is de fietsvergoeding nog altijd geen algemeen recht voor alle werknemers. In sommige sectoren staat het wel in de cao, maar in andere beslissen bedrijven zelf of ze fietsen naar het werk vergoeden of niet, en met welk bedrag. En of veel bedrijven die nu al 0,15 euro geven per kilometer, de vergoeding zullen verhogen tot het nieuwe wettelijke plafond, valt te betwijfelen. Want veel bedrijfsleiders vrezen nog altijd dat een fietsvergoeding geven, gelijk staat met een verhoging van de loonkosten. Maar dan vergeten ze dat fietsende werknemers ook gezondere werknemers betekent, en dus minder ziekteverzuim. Bovendien hebben ze dan minder parkeerplaatsen nodig, en die kosten toch ook geld. Ze krijgen er dus heel wat voor terug', aldus Depondt. De Fietsersbond juicht ook toe dat de bedrijfsfiets fiscaal aantrekkelijker is gemaakt. Dat is een fiets die door het bedrijf aangekocht wordt, en die werknemers gratis mogen gebruiken, zoals bedrijfswagens. De K.U.Leuven bijvoorbeeld heeft zo 1850 tweewielers in de aanbieding voor haar personeel. Die bedrijfsfiets wordt nu niet langer belast als een 'voordeel van alle aard', zelfs niet als u hem ook privé gebruikt. 'Ideaal zou zijn dat de bedrijfsfiets ooit een statussymbool wordt zoals de bedrijfswagen nu', zegt Wim Depondt. 'En dat werknemers een echt goede fiets mogen uitkiezen, zoals ze nu vaak verleid worden met een grote auto.' THomas Verbeke