Volgens Febiac-topman Thierry van Kan betaalt ons land een zware prijs voor de herstructureringen die de autobouwers doorvoeren in Europa. De sluiting van Ford Genk is daar het zoveelste trieste bewijs van.

Dat neemt niet weg dat er in 2012 in ons land 485.000 nieuwe personenwagens werden verkocht. De daling met 15 procent ten opzichte van een jaar eerder is niet min, maar 2011 was dan ook een absoluut recordjaar. Bovendien, zo merkt van Kan op, is de daling minder uitgesproken dan in een heel aantal andere Europese landen.

Opmerkelijk is het feit dat de markt van de bedrijfswagens bijzonder goed stand wist te houden en dit ondanks de economische crisis en de gewijzigde fiscaliteit. De reden is dat het toekennen van een bedrijfswagen in veel ondernemingen als een verworven recht wordt beschouwd en integraal deel uitmaakt van het globale verloningspakket. Het wordt dan ook vaak als 'not done' beschouwd iemands bedrijfswagen opnieuw af te pakken.

Febiac, dat de cijfers bekendmaakte op het autosalon in Brussel, verwacht dat er dit jaar 485.000 nieuwe personenwagens zullen verkocht worden, evenveel als in 2012 dus. Het is nu wachten op cijfers over wat het autosalon de sector dit jaar zal opbrengen. (COR 340)