Het aanvoelen bestond al langer dat jonge bestuurders merkelijk meer moeten betalen voor de verplichte burgerlijke-aansprakelijkheidsverzekering van hun wagen, maar tot dusver was hierover weinig concreet cijfermateriaal ter beschikking. Minister van Consumentenzaken Van de Lanotte liet, via een survey bij 15.000 jongeren, de toegankelijkheid van de autoverzekeringen voor jonge bestuurders onderzoeken. Daaruit blijkt dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar, jaarlijks gemiddeld 821 euro betalen. Tussen 25 en 29 zakt dat getal al tot 575 euro. Vooral het feit dat nogal wat jonge bestuurders hun eerste schadegevallen oplopen in hun eerste rij-jaar, jaagt de premies de hoogte in. Iets minder dan een tiende van de jongeren wordt tijdens de zoektocht naar een verzekering tenminste één keer door een verzekeraar geweigerd. Zorgwekkender is de praktijk waarbij kinderen hun ouders aanduiden als hoofdbestuurder van hun wagen, terwijl zijzelf in de praktijk het merendeel van de afgelegde kilometers voor hun rekening nemen. Bij een ongeval is de kans niet ondenkbeeldig dat de verzekeringsmaatschappij de schade alsnog op de ouders verhaalt. Voorts blijkt ook dat jongeren weinig actief op zoek gaan naar de voordeligste polis: de meeste jongeren vragen slechts één offerte aan, ook al biedt het aanvragen van verschillende offertes de mogelijkheid om tarieven objectief te vergelijken. Ook het bestaan van het tariferingsbureau, waar bestuurders terecht kunnen die door ten minste drie verzekeraars geweigerd zijn, is amper bij jonge bestuurders bekend. (Belga)

Het aanvoelen bestond al langer dat jonge bestuurders merkelijk meer moeten betalen voor de verplichte burgerlijke-aansprakelijkheidsverzekering van hun wagen, maar tot dusver was hierover weinig concreet cijfermateriaal ter beschikking. Minister van Consumentenzaken Van de Lanotte liet, via een survey bij 15.000 jongeren, de toegankelijkheid van de autoverzekeringen voor jonge bestuurders onderzoeken. Daaruit blijkt dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar, jaarlijks gemiddeld 821 euro betalen. Tussen 25 en 29 zakt dat getal al tot 575 euro. Vooral het feit dat nogal wat jonge bestuurders hun eerste schadegevallen oplopen in hun eerste rij-jaar, jaagt de premies de hoogte in. Iets minder dan een tiende van de jongeren wordt tijdens de zoektocht naar een verzekering tenminste één keer door een verzekeraar geweigerd. Zorgwekkender is de praktijk waarbij kinderen hun ouders aanduiden als hoofdbestuurder van hun wagen, terwijl zijzelf in de praktijk het merendeel van de afgelegde kilometers voor hun rekening nemen. Bij een ongeval is de kans niet ondenkbeeldig dat de verzekeringsmaatschappij de schade alsnog op de ouders verhaalt. Voorts blijkt ook dat jongeren weinig actief op zoek gaan naar de voordeligste polis: de meeste jongeren vragen slechts één offerte aan, ook al biedt het aanvragen van verschillende offertes de mogelijkheid om tarieven objectief te vergelijken. Ook het bestaan van het tariferingsbureau, waar bestuurders terecht kunnen die door ten minste drie verzekeraars geweigerd zijn, is amper bij jonge bestuurders bekend. (Belga)