De lancering van Apple's betaalsysteem doet meer stof opwaaien dan de nieuwe iPhone, die eveneens gisteren werd voorgesteld. De toepassing stelt consumenten in staat om mobiele betalingen uit te voeren met de iPhone en de nieuwe Apple Watch. De consument voegt in eerste instantie een betaalkaart toe via de toepassing Passbook. Ook de specifieke betaalkaarten voor iTunes, waarvan er intussen zo 800 miljoen in omloop zijn, kunnen in deze toepassing worden geïntegreerd. Via een speciale antenne, die al in veel recente smartphones zit ingebouwd, brengt de toepassing een verbinding tot stand met een mobiele betaalterminal. De betaling bevestigen gebeurt door het vingerafdrukherkenning, zodat een simpele aanraking van het scherm volstaat om de transactie te besluiten. Qua gebruiksgemak neemt de Apple-toepassing zo een voorsprong op andere systemen, waarbij vaak nog een QR-code moet worden gescand, of een sms verstuurd. Een echte pioniersrol speelt Apple niet in het mobiele betalen. Wereldwijd wordt er al jaren mee geëxperimenteerd. Bancontact/Mister Cash lanceerde dit voorjaar nog een app voor mobiele betalingen, en in de VS was ook Google al actief met Google Wallet. De intrede van een grote speler als Apple, die de toepassing kan integreren in zijn wijdverspreide smartphones, zou wel kunnen zorgen voor een vorm van standaardisering. (Belga)