Aantal mensen dat online winkelt, neemt niet meer toe

© Getty Images/iStockphoto

Het aantal mensen dat online producten koopt, stagneert. Maar wie online koopt, doet dat wel vaker en geeft ook steeds meer uit. Dat blijkt uit een nieuwe e-commercestudie van distributiefederatie Comeos.

Het aantal mensen dat online winkelt, blijft al enkele jaren stabiel op 74 procent van de internauten, of 63 procent van alle Belgen. “Er lijkt een zeker plafond bereikt”, gaf Comeos-CEO Dominique Michel donderdag toe. Al benadrukte hij dat er nog veel potentieel is: bijna een kwart van de mensen die nog nooit online kochten, zegt het te overwegen.

Mensen die nog nooit online kochten, zeggen vooral dat ze de producten eerst willen zien of uitproberen, of dat ze persoonlijke uitleg bij een product verkiezen. Beveiliging wordt elk jaar minder een issue, al zegt nog altijd een op de vijf niet online te kopen omdat hij zijn persoonlijke gegevens niet wil delen. Eenzelfde percentage zegt vragen te hebben bij de beveiliging van onlinebestellingen en -aankopen.

Prijs niet belangrijkste drijfveer

Het terugsturen van producten begint een nationale sport te worden”

Wie wél online koopt, lijkt steeds meer overtuigd. Bijna de helft zegt zich geen leven meer te kunnen voorstellen zonder e-commerce. Vooral het gemak speelt mee. Online bestellen spaart tijd uit en de producten worden aan huis geleverd, klinkt het. Voor het eerst is prijs niet de belangrijkste drijfveer.

De top drie van populairste onlineproducten blijft dezelfde: mode, reizen en elektronica. Voeding volgt pas op plaats twaalf. “Ik ben er zeker van dat dit de volgende sector van digitalisering wordt”, aldus Michel, “maar het gaat trager dan verwacht.”

Een andere evolutie die wat achterblijft, is die van aankopen via smartphone en/of tablet in plaats van computer. “We hebben in België al een serieuze achterstand op dit vlak en de overgang naar onlineaankopen via mobiele apparaten gaat heel langzaam”, stelt Michel vast. “We voelen wel dat er een vraag is, maar de grootste hinderpaal is de betaling.” Zo vindt 37 procent dat het moeilijk is om te betalingen uit te voeren op smartphone of tablet; eenzelfde percentage vertrouwt dergelijke betalingen niet.

Wildgroei aan betaalapps

De CEO van Comeos wees in dit verband ook op de wildgroei aan betaalapps. Winkelketens hebben eigen systemen, Bancontact heeft een app, er is Payconiq, de digitale-identiteitsapp “Itsme”… “Ik gebruik die apps niet, anders zou ik er een tiental op mijn smartphone moeten installeren”, zei Michel. “De uitdaging is om al die apps samen te brengen tot een enkel platform. Dat is wat de consument wil.” Comeos zal initiatief te nemen om zoiets tot stand te brengen. “Het moment is rijp.”

Een laatste opvallende vaststelling uit de enquête is dat het terugsturen van online gekochte producten “een nationale sport” begint te worden, aldus de topman van Comeos. Zeventig procent van de onlinekopers deed dat al eens. Vijf procent geeft zelfs toe al eens een product te hebben besteld, zonder de intentie te hebben om het ook effectief te kopen.

Comeos liet voor het zevende jaar op rij een studie uitvoeren naar het e-commercegedrag van de consument. Dat gebeurde bij 1.800 internetters van 15 tot 70 jaar. De e-commercemarkt vertegenwoordigt volgens Comeos een omzet van 7,5 miljard euro, goed voor circa 8 procent van de totale handel.

Partner Content