Voor het vierde jaar op rij liet handels - en dienstenfederatie Comeos duizend respondenten bevragen over hun online shopgedrag. Er zijn meer online shoppers dan ooit (330.000 Belgen kwamen erbij), ze kopen ook vaker online (28% minstens een keer per maand), maar gemiddeld besteden ze minder (van 2040 naar 1932 euro per jaar). Zestig procent van de Belgen kochten het voorbije jaar iets online - een stijging van drie procent. De e-commerce heeft zich duidelijk genesteld in het aankoopgedrag van de hedendaagse consument. "Drie op de vier internetgebruikers doet online aankopen, en slechts één procent zegt het nooit meer te doen", vertelt Dominique Michel van Comeos. "Hoewel de e-commercemarkt in volle beweging is, met handelaars die nieuwe formules lanceren, hun aanbod uitbreiden en hun dienst na verkoop verfijnen, lijken de online consumenten vooral tevreden klanten te zijn. Slechts één procent van de online klanten verklaart nooit nog via het internet een aankoop te doen." Volgens de handelsfederatie is e-commerce nu goed voor 5 procent van de totale handelsomzet, of bijna 5 miljard euro. Verwacht wordt dat dit cijfer tegen 2018 verdubbelt en we het niveau van Groot-Brittannië halen. Dan moeten er volgens Comeos wel meer mensen online: met 81% ligt de Belgische internetpenetratie onder het niveau van de buurlanden. De tweede uitdaging ligt in het uitbouwen van een transparant, vertrouwenwekkend betaalsysteem. "Veertig procent van de problemen worden veroorzaakt door betalingen", zegt Michel. "Er moet dus dringend een een helder systeem komen dat voor klanten én handelaars gebruiksvriendelijk is, en waar de consument ook vertrouwen in heeft." (Belga)