Pladijs en tong ‘prijsbeesten’ van 2015

© Vlam

De visserijsector heeft er een goed jaar op zitten dankzij pladijs en tong, blijkt uit cijfers van de Vlaamse Visveiling.

De Vlaamse Visveiling heeft in 2015 een omzetstijging gehaald van 2,3 procent tot 74,5 miljoen euro. De cijfers werden woensdag voorgesteld in thuishaven Zeebrugge door kersvers voorzitter Piet Vanthemsche.

De visserijsector heeft er uiteindelijk een goed jaar op zitten met een omzet van bijna 75 miljoen euro, en dat terwijl het volume is gedaald met 3,3 procent, tot 19.500 ton, waarvan een derde aangeland in Oostende en twee derde in Zeebrugge.

Pladijs en tong

De goede cijfers zijn vooral te danken aan de sterke prijs voor pladijs, terwijl het aanbod iets groter was. Dat is te danken aan de Europese prijsmarkt, maar ook door de investeringen in de koude keten. Er werd wel iets minder op pladijs gevist, maar des te meer op prijsbeest tong dat mee zorgde voor de goede cijfers. Het volledige tongquotum werd opgevist.

Campagnes en quota

Een derde reden voor de goede omzet is het stijgend belang van de bijvangst dat commercieel gezien steeds interessanter wordt, mede dankzij campagnes als ‘vis van het jaar’.

Voor 2016 is het wat koffiedik kijken want het quotum voor tong in de westelijke wateren is met 10 procent gedaald. Dat wordt wel gecompenseerd door een quotumstijging voor tong, pladijs en kabeljauw in de Noordzee. Daarnaast blijft de Vlaamse Visveiling investeren, onder meer in de uitbouw van de nieuwe vismijn in Oostende en een sorteermachine voor pladijs in Zeebrugge. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content