Hoe herken en voorkom je identiteitsfraude bij betaalverkeer?

17/03/16 om 17:57 - Bijgewerkt om 18:07

Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector, waarschuwt voor wereldwijde identiteitsfraude bij betaalverkeer. Maar hoe herken en voorkom je de fraude?

Hoe herken en voorkom je identiteitsfraude bij betaalverkeer?

© istock

In het kader van De Week van het Geld wil Febelfin onder de meer de aandacht vestigen op het belang van veilig internetbankieren. Daarbij waarschuwt de bankenfederatie voor een nieuwe fraudetechniek: de identiteitsfraude bij betaalverkeer.

Met identiteisfraude worden de frauduleuze e-mails bedoeld, die in naam van een hooggeplaatste persoon (CEO bijv.) binnen een organisatie verstuurd worden naar interne medewerkers die gemachtigd zijn om (grote) betalingen uit te voeren.

Febelfin wijst erop dat de nieuwe fraudetechniek wereldwijd wordt toegepast en verschillende sectoren treft.

Hoe gaan de fraudeurs te werk?

Een voorbeeld:Via de telefoon of via e-mail neemt de oplichter de identiteit aan van een gezaghebbende persoon om op die manier te achterhalen welke werknemer(s) bevoegd zijn om (grote) betalingen uit te voeren.

Daarna neemt de oplichter contact op met die werknemer(s). Tijdens dat contact doet hij of zij zich opnieuw voor als CEO, CFO, of als een andere belangrijke vertrouwenspersoon van het bedrijf, en verwijst daarbij naar een delicate en discrete financiële verrichting. Er wordt hoe dan ook gevraagd om een dringende en strikt vertrouwelijke overschrijving (meestal naar het buitenland) uit te voeren.

Kort daarna belt of e-mailt de oplichter terug om de geheime overschrijving te bevestigen.

Als de betrokkene twijfelt, voert de oplichter de druk op door te verwijzen naar belangrijke personen binnen het bedrijf of organisatie.

De fraude is geslaagd als de werknemer uiteindelijk de frauduleuze overschrijvingsopdracht(en) initieert. De oplichter haalt snel het geld af van de rekening en verdwijnt spoorloos.

Het is uiteraard belangrijk dat je de frauduleuze zet eerst herkent vooraleer je ze kunt neutraliseren. Maar hoe?

Hoe herken en voorkom je de fraude?

Febelfin somt enkele tips op.Om te beginnen waarschuw je je medewerkers die bevoegd zijn om (grote) betalingen uit te voeren of goed te keuren. Breng hen ervan op de hoogte dat een dergelijke fraudetechniek wereldwijd wordt toegepast.

Febelfin wijst erop dat het systeem waarbij betalingen vanaf een bepaald bedrag door verscheidene personen moeten worden ondertekend, in ieder geval een betere bescherming biedt tegen mogelijke oplichters.

Voorts kun je beter niet ingaan op vragen van onbekenden die willen weten welke personen in de onderneming gemachtigd zijn voor de het uitvoeren van betalingen. Geef in geen geval gevolg aan e-mails en telefoonoproepen die te maken hebben met financiële transacties van personen met wie je niet op regelmatige basis samenwerkt. Negeer te allen tijde het verzoek om geheime en onverwachte betalingen.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je twijfelt. In dat geval vraag je het best een persoonlijk onderhoud aan met je verantwoordelijke. Ook belangrijk: zorg ervoor dat telefonische gesprekken met degene die contact met je opgenomen heeft, altijd plaatsvinden via een gekend vast nummer.

(Febelfin/BO)

Meer informatie over de verschillende fraudetechnieken vind je op www.safeinternetbanking.be

Lees meer over:

Onze partners