‘Acht op de tien wintersporters betalen te veel voor skivakantie’

© reuters

Wie een skivakantie boekt, betaalt daar in acht op de tien gevallen te veel voor. Dat meldt Sunweb op basis van een prijsvergelijkende studie.

Om te onderzoeken of de Belgische wintersporters niet te veel betalen voor hun skireis, vergeleek Sunweb zijn winteraanbod met tweeduizend reizen van touroperators Neckermann, Jetair,Sunjets en Thomas Cook en rechtstreekse aanbieders zoals Pierre & Vacances en Odalys. Sunweb nam daarbij de prijs, de hotels, het arrangement, en de skipassen die noodzakelijk zijn om de skipistes te betreden onder de loep.

En wat blijkt? Sunweb maakt zich sterk dat het bedrijf in meer dan 85 procent van de gevallen goedkoper is dan de concurrentie. Dat verschil loopt voor een wintersportvakantie voor twee volwassenen op tot 100 euro, luidt het.

Blijft de vraag waarom Sunweb kan wat de concurrentie niet kan, namelijk goedkopere vakanties boeken?

Volgens Sofie Callewaert, marketing manager van Sunweb, heeft dat met een combinatie van verschillende factoren te maken: “Enerzijds is er ons businessmodel. Sunweb heeft er van in het prille begin bewust voor gekozen haar vakanties voor de volle 100% rechtstreeks online aan te bieden. Dit maakt dat we een pak efficiënter georganiseerd zijn dan pakweg Thomas Cook en TUI. Wij hebben geen reiskantoren, en zitten dus niet met vaste kosten voor kantoren en personeel en we hoeven geen commissie aan reisagenten te betalen. Daarnaast geven wij ook geen dure brochures uit. Wij vertrekken dus van een veel lagere kostenstructuur en kunnen op die manier veel goedkoper exact dezelfde reizen aanbieden. Anderzijds behoort Sunweb tot de internationale groep Sundio, met wintersportklanten uit onder meer Denemarken, Frankrijk, Nederland, Duitsland en België. Alle wintersportmerken uit deze groep, bieden een pakket aan inclusief skipas. Tot de groep behoren ook veel jongerenmerken (o.m. Skikot in België) waardoor wij alles samen als groep gigantische aantallen skipassen afnemen en dus ongeëvenaarde kortingen krijgen, die wij integraal doorgeven aan de klanten.”

Sunweb beschouwt zichzelf als marktleider wat wintersportvakanties betreft. “Deze positie gebruiken we niet om onze reizen zo duur mogelijk aan de man te brengen, integendeel. We benutten dit om de prijzen zo interessant mogelijk te maken voor de consument,” aldus Callewaert. (BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content