Waarom blijven de zonnepanelen zo populair?

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Zonnepanelen blijven goed verkopen. IChoosr, een onafhankelijke organisator van groepsaankopen, zag het aantal bestelling bijna verdrievoudigen in een jaar tijd.

Ondanks de afschaffing van de groenestroomcertificaten blijven de Vlamingen massaal investeren in zonnepanelen. Eind 2016 liet Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) weten dat er in Vlaanderen meer dan 250.000 installaties van zonnepanelen staan. Vooral in Limburg zijn zonnepanelen in trek. Volgens de recentste cijfers van eind juli zijn er in die provincie 48.291 installaties, of één installatie per 17,87 inwoners. In Vlaams-Brabant, de provincie met het kleinste aantal installaties, zijn er 36.588 installaties, of één per 30,64 inwoners.

Zonnekaart

Het Vlaams Energieagentschap (VEA) heeft een ‘Zonnekaart’ uitgewerkt. Dat is een online toepassing waarop iedereen meteen kan zien of zijn of haar dak geschikt is voor zonnepanelen of -boiler, hoeveel de installatie kost en wat de terugverdientijd is.

De zonnekaart is terug te vinden op de site energiesparen.be. Wie zijn adres ingeeft, ziet meteen of het dak ideaal (groen), bruikbaar (geel) of beperkt tot niet bruikbaar (oranje) is voor zonnepanelen of een zonneboiler. Voor elk ideaal of bruikbaar dak berekent de zonnekaart de kostprijs en de terugverdientijd.

Bij MoneyTalk.be lieten we eerder al ons licht schijnen over de verschillende tools die beschikbaar zijn. U vindt hier een overzicht.

Hoge energieprijzen

Dat de zonnepanelen het bijzonder goed blijven doen, is ook Frédéric Dumalin van iChoosr niet ontgaan. Vorig jaar hebben 8250 gezinnen en kmo’s een installatie aangevraagd via die onafhankelijke organisator van groepsaankopen, terwijl dat er in 2015 nog maar 3424 waren. Dat is een record en bijna een verdrievoudiging. Volgens Dumalin zijn de stijgende energieprijzen een van de redenen waarom de vraag naar zonnepanelen niet daalt sinds de afschaffing van de groenestroomcertificaten.

Volgens hem hebben platforms zoals iChoosr een dubbele taak: “Enerzijds willen we de mensen ontzorgen. Wij nemen alle taken op ons. Anderzijds willen we natuurlijk de scherpste prijs aanbieden.” Daarbij merkt hij op dat 60 procent van de mensen voor een groepsaankoop kiest omdat ze zelf niet willen zoeken naar de goedkoopste aanbieder.

Dumalin stelt vast dat er een hogere vraag is naar nieuwe installaties in gemeenten waar er al eerder groepsaankopen voor zonnepanelen zijn geweest. Dat ziet hij in Antwerpen, waar iChooser al verscheidene keren een groepsaankoop heeft georganiseerd. “Mensen zien de panelen op de daken, horen over de voordelen van groepsaankopen via vrienden of buren, en willen daar zelf ook aan deelnemen.”

Dumalin benadrukt ook dat we de technologische vooruitgang niet mogen vergeten. “Het energielandschap verandert bijzonder snel. Door die vooruitgang wordt het steeds goedkoper om zonnepanelen te plaatsen. Ook de innovaties die nog bijzonder duur zijn, zullen in de toekomst ongetwijfeld voor iedereen beschikbaar zijn.”

Wie een zonnepanelen wil installeren kan bovendien een groene lening afsluiten bij de banken of de energiehuis in zijn gemeente. Die leningen zijn goedkoper dan de gewone renovatielening. Uit een eerder analyse van MoneyTalk.be bleek dat een Vlaamse energielening niet altijd goedkoper is dan een groene lening bij de bank.

Hoe werkt een groepsaankoop?

Voor sommigen mensen is het feit dat een groepsaankoop gratis en vrijblijvend is, onvoldoende om de stap te wagen”

Platforms zoals iChoosr werken samen met een partij die al een bepaalde achterban heeft, zoals provincies en coöperaties. “Wij noemen dat een communityleader”, verduidelijkt Dumalin. Die versturen een uitnodiging voor een groepsaankoop. “Dat is de meest effectieve manier om mensen te bereiken. Zij hebben al een vertrouwensband met die communityleaders”, zegt Dumalin. “Voor sommigen mensen is het feit dat een groepsaankoop gratis en vrijblijvend is, onvoldoende om de stap te wagen. Daarom kan een communityleader hen dat finale duwtje in de rug geven.”

Zodra de inschrijvingen zijn afgelopen, neemt de organisator van de groepsaankoop contact op met alle energieleveranciers die het juiste profiel hebben. Dumalin: “Voor elke groepsaankoop beginnen wij vanaf nul. Dat betekent dat wij alle spelers die aan onze eisen voldoen opnieuw uitnodigen voor een gesprek. Zo krijgen ze telkens de kans met een scherper tarief over de brug te komen. Vanzelfsprekend kunnen wij een lager tarief verkrijgen als meer mensen zich inschrijven voor een groepsaankoop. Belangrijk om te weten is dat wij eerst de mensen contacteren en vervolgens de energieleveranciers, en niet omgekeerd. Zo weten we hoe groot de groep is en wat hun gemiddelde energieverbruik is. Op die manier kunnen de aanbieders bekijken hoe ze het meest lucratieve bod kunnen doen.”

De verkopers brengen vervolgens hun bod uit op een veiling. De leverancier die het beste bod naar voren schuift, krijgt het contract. “Zodra dat gebeurd is, nemen wij contact op met de mensen die zich hebben ingeschreven. Wij geven dan een schatting hoeveel een zonne-installatie in hun situatie zal kosten, op basis van de kerngegevens die ze hebben bezorgd. Het is dan aan de consumenten om te beslissen of ze ingaan op het aanbod”, gaat Dumalin verder. “In een volgende fase onderzoekt de leverancier ter plaatse wat de ideale opstelling is voor de zonnepanelen. Ook na die fase kan de consument het aanbod nog weigeren.”

5 à 6 procent rendement

Je kan het vergelijken met een spaarboekje dat een rendement heeft van 5 a 6 procent per jaar”

Dumalin erkent dat de organisatoren van groepsaankopen niet altijd het laagste tarief kunnen aanbieden. “De energiemarkt is een complexe markt, waarbij de spelers met uiteenlopende kortingen over de brug komen. Maar wij garanderen de deelnemers dat zij een zeer interessant voorstel krijgen. Ons doelgroep bestaat bovendien niet uit mensen die actief op zoek zijn naar de beste deal op de markt, maar uit mensen die daar geen energie in willen steken. En dat is een bijzonder grote groep.”

iChoosr verwacht dat er dit jaar opnieuw een stijging is van het aantal installaties in Vlaanderen via groepsaankopen. “Een installatie gaat gemiddeld 25 jaar mee. Zonder groepsaankoop verdien je die terug in bijna tien jaar, via een groepsaankoop zelfs al in acht jaar. Daarna boek je winst. Als je bekijkt hoeveel geld je overhebt aan het einde van elke maand, kan je het vergelijken met een spaarboekje dat een rendement heeft van 5 a 6 procent per jaar”, besluit Dumalin.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content