Mag een bank weigeren een negatieve rente op uw woonlening te geven?

© Belga

Niet alle leners met een woonkrediet met een negatieve rente krijgen geld terug van hun bank. Wat kunt u ondernemen als u niet krijgt waar u recht op hebt?

Een aantal Belgen die in 2011 en vroeger een hypothecair krediet met een variabele rentevoet hebben afgesloten, kunnen door de sterke daling van de rente aanspraak maken op een negatieve rentevoet, waardoor ze elke maand in principe minder kapitaal moeten aflossen aan hun bank. Ongetwijfeld met een lichte tegenzin passen BNP Paribas Fortis en ING die negatieve rentevoeten correct toe, maar andere spelers zoals Belfius en AXA Bank weigerden dat.

AXA Bank keerde vorige maandag zijn kar. “We blijven overtuigd van de juridische correctheid van ons standpunt, maar we stellen het belang van onze klanten voorop en hebben daarom besloten tot een commerciële tegemoetkoming. We zullen dus voortaan positief antwoorden op verzoeken van klanten die volgens de clausules van het contract mathematisch onder nul kunnen zakken. Het gaat om een zeer beperkt aantal dossiers”, zegt pressofficer Isabeau De Cleen.

Nu AXA Bank het geweer van schouder heeft veranderd, is Belfius de enige marktspeler die blijft weigeren een negatieve rente uit te betalen. Daarmee negeert de staatsbank zowel het advies van de Ombudsfin, de ombudsdienst van de financiële sector, als het standpunt van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).

Juridische procedure

Het advies van Ombudsfin is niet bindend

Als u overhoop ligt met uw bank of verzekeraar, kunt u een klacht indienen en een juridische procedure opstarten. Eerst moet u passeren via de klachtendienst van uw bank. Komt u niet tot een vergelijk, dan moet u hogerop gaan en kunt u aankloppen bij Ombudsfin. Dat onafhankelijke orgaan zal onpartijdig beslissen over het conflict.

De voorbije weken kreeg Ombudsfin meerdere klachten van mensen die menen recht te hebben op een negatieve rente, maar die niet krijgen van hun bank. “Het gaat om een tiental dossiers”, bevestigt Françoise Sweerts, de ombudsvrouw van Ombudsfin. “Ik wil benadrukken dat we dossier per dossier bekijken, want elk contract is wel een beetje anders.”

In één geval heeft het college van experts van Ombudsfin al een uitspraak gedaan, in het nadeel van de bank. “De bank had in haar bijzondere voorwaarden een duidelijke ondergrens van 0 procent moeten vooropstellen. Om die reden stelt het college voor dat de bank de negatieve rentevoet toepast”, staat in het advies te lezen. “De limitering tot 0 procent is hier niet wettelijk, aangezien in dat geval de stijging van de rentevoet groter kan zijn dan de daling, en dat is uitdrukkelijk verboden”, verduidelijkt ombudsvrouw Françoise Sweerts.

Niet bindend

Voor de verzoeker is er echter een probleem, want het advies van Ombudsfin is niet bindend voor de bank. Belfius heeft al laten weten dat het het adviezen van Ombudsfin naast zich neer zal leggen. Als de verzoeker alsnog zijn gelijk wil halen, moet hij een juridische procedure opstarten.

Inmiddels zijn ook bij de verbruikersorganisatie Test-Aankoop enkele klachten binnengekomen. “Ik heb alvast gevraagd dat op de agenda van onze juridische commissie te plaatsen”, zegt woordvoerder Simon November. “Wij menen dat wat Belfius doet, niet wettelijk is. Ook Ombudsfin en minister Peeters zijn niet akkoord met die handelswijze.”

Dirk Van Thuyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content