Online verzekeringen vergelijken: vergeleken, berekend en verzekerd

© iStock
Roel Van Espen medewerker Trends

Op het internet kunt u de voorwaarden en de tarieven van verzekeraars met elkaar vergelijken. Kan dat een bezoek aan een verzekeringsmakelaar vervangen?

Op het internet kunt u allerlei producten en diensten met elkaar vergelijken, ook verzekeringen. Een van de pioniers is Eccent.be, nu Verzekeringen.be. Op die website kunt u zoeken naar de voordeligste verzekeraars in diverse categorieën, zoals woning-, hospitalisatie-, auto-, reis- en schuldsaldoverzekeringen. U komt terecht in een onlinemodule, waarin u – afhankelijk van het soort polis – een aantal gegevens moet invullen. Kiest u voor een reisverzekering, dan moet u onder meer de verzekerden, de waarborgen en de gewenste looptijd specificeren. Afhankelijk van de verzekering die u zoekt, ontvangt u informatie over de voorwaarden en de tarieven van enkele maatschappijen. Zo krijgt u voor een brandpolis een offerte van Corona en van Assurax. Die laatste is een onlineverzekeringsmakelaar, die zelf het aanbod van vijf verzekeraars heeft vergeleken.

Verzekeringen.be werkt samen met meer dan twintig maatschappijen. “We hebben het ruimste aanbod op de markt en proberen zo veel mogelijk relevante spelers op te nemen in onze module”, zegt zaakvoerder Bernard Soens. “In autoverzekeringen vertegenwoordigen we 75 procent van de markt. De samenwerking met de meeste maatschappijen verloopt vlot, al is dat niet altijd het geval met de traditionele bank-verzekeraars. We vermoeden dat hun prijszettingsbeleid daar iets mee te maken heeft.”

Focus op relevantie

Ook Mefirst.be laat u online verschillende soorten verzekeringen vergelijken. Dat platform focust vooral op een aanbod dat een voldoende groot publiek aanspreekt en zich leent tot onlinevergelijkingen. “Neem een tak 23. Dat is een complex product waarbij je rekening moet houden met de risico’s die de cliënt bereid is te nemen”, verduidelijkt initiatiefnemer Johan Bertrands. “Advies en begeleiding zijn daar wenselijk. Daarom nemen we die producten niet op in ons aanbod. Sommige polissen – bijvoorbeeld die van reisbijstandsverzekeringen – vertonen weinig prijsverschillen, terwijl de voorwaarden vaak niet dezelfde zijn. Die sluiten we eveneens uit in onze vergelijkingsmodule, maar je kunt wel voor informatie doorklikken naar Europ Assistance en de VAB.”

De Belgische verzekeringsmarkt kent weinig eenvoud en uniformiteit. Dat maakt vergelijken niet makkelijk

Mefirst.be focust vooral op auto-, brand- en motorverzekeringen. “Die zijn belangrijk voor een onlinepubliek”, zegt Johan Bertrands. “Schuldsaldo- en uitvaartverzekeringen zijn dat minder. Ook pensioenspaarproducten worden naar onze mening zelden op het internet vergeleken.” Mefirst.be ondervindt een gebrek aan medewerking van grote marktspelers als AXA, Ethias en AG Insurance. “We staan open voor alle verzekeraars, maar heel wat maatschappijen staan niet open voor onlinevergelijkingen. Vooral verzekeraars die werken met makelaars, staan er weigerachtig tegenover, net zoals de federaties van makelaars.”

Toch merkt Johan Bertrands stilaan meer openheid. Voor autoverzekeringen werkt hij bijvoorbeeld al samen met vijf maatschappijen: Touring, Corona, Allianz, Generali Belgium en een groepering van makelaars. “Het is niet onze betrachting er alle spelers bij te betrekken”, zegt hij. “Een consument die op zoek is naar een wasmachine, krijgt via de websites van Coolblue, bol.com of Vandenborre evenmin een overzicht van het volledige aanbod. Dat hoeft ook helemaal niet. Bovendien kent de Belgische verzekeringsmarkt weinig eenvoud en uniformiteit. Dat maakt vergelijken niet makkelijk. Als we alle maatschappijen in onze webmodule opnemen, zou de vragenlijst te lang worden.”

650.000 bezoekers per jaar

Platformen zoals Verzekeringen.be en Mefirst.be zijn gratis. Ze houden zichzelf in stand door de vergoeding van de verzekeraars als ze een klant aanbrengen. De websites worden almaar populairder bij prijsbewuste consumenten. Verzekeringen.be verwelkomde vorig jaar 650.000 bezoekers: goed voor een stijging met de helft tegenover 2014. De website verwerkte 150.000 offerteaanvragen, of een derde meer dan het jaar voordien. Ook in 2016 werd een sterke toename opgetekend. “De stijgende interesse voor onlinevergelijkers is niet verwonderlijk”, weet Johan Bertrands. “Voor gewone autoverzekeringen kunnen de premieverschillen oplopen tot 40 procent, en voor een omniumpolis zelfs tot 80 procent.”

De toenemende interesse is ook andere spelers niet ontgaan. Test-Aankoop heeft naar verluidt plannen voor een onlinevergelijker, maar die zal wellicht enkel toegankelijk zijn voor abonnees. Ook TopCompare.be, een website waar u nu al terechtkunt om leningen en kredietkaarten te vergelijken, zal zich in de toekomst op de verzekeringsmarkt storten. “De focus zal liggen op verzekeringen waarvoor iedere Belg jaarlijks een aanzienlijk bedrag moet opzijzetten”, zegt medeoprichter Wouter Vanderheere. “Vaak blijkt hij moeite te hebben bij de zoektocht naar het product dat perfect past bij zijn behoeften. De autoverzekering is een typisch voorbeeld.”

Aparte aanpak

Assurtel.be is al langer actief als onlinevergelijker. U kunt er terecht voor een divers gamma aan verzekeringen, onder meer voor fietsen, evenementen, waardevolle voorwerpen en golfmateriaal. De aanpak van dat platform verschilt van die van de andere spelers. De website noemt zich dan ook een verzekeringsmarktplaats. “Consumenten en ondernemers kunnen hier opgeven voor welke verzekering ze interesse hebben”, legt initiatiefnemer Bart Van Camp uit. “Vervolgens gaan wij als onafhankelijke makelaar op zoek naar het aanbod van onze partnermaatschappijen. Dat zijn er bijna dertig. We vergelijken welke verzekeraar het beste aanbod kan bieden voor het voorgestelde risico, zowel voor de premies als voor de waarborgen.”

De onlinevergelijker Verzekeringen.be behandelde 150.000 offerteaanvragen in 2015

In tegenstelling tot Verzekeringen.be en Mefirst.be krijgt u hier niet meteen de tarieven en de voorwaarden van de maatschappijen te zien. “Afhankelijk van het type verzekering, bekijken we eerst welke verzekeraars in aanmerking komen en goede voorwaarden kunnen voorleggen. Want niet elke maatschappij heeft dezelfde doelgroep voor ogen”, zegt Van Camp. “We houden ook rekening met wat er zich afspeelt als er schade is. Onze ervaring als makelaar leert dat niet elke verzekeraar schadegevallen of administratieve wijzigingen even vlot afhandelt. Die argumenten spelen eveneens een rol in de keuze van onze voorstellen.”

De echte makelaar

Zijn zulke onlinevergelijkers nu ook echt de moeite waard? De beroepsvereniging Assuralia wil er liever geen oordeel over vellen. Toch vindt woordvoerder Wauthier Robyns het belangrijk dat de cliënt naast de prijs ook de kwaliteit van de waarborgen en de service kan vergelijken. En dat is volgens hem niet altijd gemakkelijk voor wie zich louter online informeert. “Het persoonlijke advies van een echte makelaar is een belangrijke meerwaarde”, bevestigt Kelly Schamphelaere van de Federatie voor Verzekerings- en Financiële Tussenpersonen. “Iedere consument heeft eigen behoeften. De polissen die online voorgesteld worden, zijn mogelijk te algemeen.”

Ons advies luidt: consulteer zeker de onlinevergelijkers om vooraf de verzekeringsmarkt af te tasten. Die zijn gratis te consulteren en verplichten u tot geen enkele aankoop. Het is hoe dan ook aan te raden meerdere vergelijkingssites te raadplegen: zo krijgt u wellicht een vollediger beeld van de markt. Voor een second opinion die afgestemd is op uw persoonlijke profiel, kan het geen kwaad daarna nog eens te praten met een verzekeringsmakelaar van vlees en bloed. Zo bent u helemaal zeker dat u een polis afsluit op de maat van uw situatie en uw wensen. Al kunnen we niet ontkennen dat geautomatiseerde en gepersonaliseerde onlinesystemen almaar slimmer en sneller worden, en daardoor een steeds prominentere plaats op de markt innemen.

Partner Content