Test-Aankoop: ‘Een op de vijf klanten krijgt geen garantie’

© iStock

Een op de vijf deelnemers aan een enquête van Test-Aankoop zegt dat hen de wettelijke garantie geweigerd werd toen ze problemen hadden met een product en daarvoor verhaal zochten.

Iedere professionele verkoper moet in België een kosteloze wettelijke waarborg van twee jaar toepassen voor consumptiegoederen die aan een consument verkocht worden en bestemd zijn voor privégebruik. Ook als dat gebeurt via internet.

Garantie geweigerd

Uit de enquête van Test-Aankoop blijkt dat ongeveer 45 procent van de deelnemers ooit al binnen de eerste twee jaar na een aankoop een probleem heeft gehad met een product. Van de verbruikers die hun waarborg probeerden te verkrijgen, was 31 procent niet tevreden met het resultaat. In een op de vijf gevallen werd zelfs resoluut geweigerd om de waarborg toe te passen, klinkt het.

De garantieregeling is de grootste bron van klachten voor Test-Aankoop: vorig jaar behandelde de organisatie bijna zevenduizend zaken. Oorzaak is dat de tweejarige garantieperiode slechts tijdens de eerste zes maanden werkelijk bescherming biedt, zegt Test-Aankoop. Tijdens de eerste zes maanden geldt het vermoeden dat het gebrek al bestond bij de aankoop, erna moet de consument zelf het bewijs leveren, wat veel moeilijker is.

Europees voorstel

Hoewel Test-Aankoop ervoor pleit om het vermoeden van het gebrek bij levering tot twee jaar te laten gelden, zou een nieuw voorstel van de Europese Commissie dat onmogelijk maken. Het voorstel zou bepalen dat online verkopers nog hoogstens een garantie van twee jaar mogen toekennen met enkel tijdens de eerste zes maanden een vermoeden van gebrek bij levering. Wie verder wil gaan, mag dat dus niet. De consumentenorganisatie gaat tegen dat voorstel in het verzet.

Test-Aankoop stuurde voor de enquête vragenlijsten naar 30.000 leden (via e-mail) en 30.000 niet-leden (via post). In totaal ontving de consumentenorganisatie 970 antwoorden. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content