'Zachte hand werkt beter bij mensen met schulden dan harde aanpak'

03/08/16 om 16:14 - Bijgewerkt om 16:14

Volgens de Nederlandse ziektekostenverzekeraar CZ moet je wanbetalers niet hard aanpakken, maar wel met zacht hand begeleiden. De zachte aanpak blijkt lucratiever.

'Zachte hand werkt beter bij mensen met schulden dan harde aanpak'

© iStock

De Nederlandse ziektekostenverzekeraar CZ is erin geslaagd de verliezen als gevolg van wanbetalingen bij onze noorderburen in vijf jaar tijd met de helft terug te brengen. Niet door klanten met betalingsachterstanden hard aan te pakken, maar juist door hen tegemoet te komen. Dat meldt de Nederlandse Volkskrant.

In 2010 noteerde CZ jaarlijks nog een verlies van 20 miljoen euro aan oninbare premie-achterstanden. Vijf jaar later bleek dat verlies al beperkt tot ongeveer 10 miljoen euro.

'Schulden lopen op door harde aanpak'

CZ maakt zich sterk dat de positieve terugval van de betalingsachterstand het gevolg is van een zachte aanpak. 'Vroeger hanteerden we strakke regimes voor invordering', aldus Manuel van der Hoek, bij CZ verantwoordelijk voor het innen van de verzekeringspremies. Voor 2010 moest een CZ-klant die een betalingsregeling wilde treffen, onmiddellijk maandelijks minimum 50 euro aflossen. Het was de bedoeling dat de wanbetaler het volledige bedrag binnen de acht maanden zou aflossen.

Maar door die harde aanpak werden de schulden vreemd genoeg niet kleiner maar groter, doordat de verzekeraar de verzekerde die meer dan een half jaar achterloopt met betalen, verplicht moet aanmelden bij Zorginstituut Nederland.

Dat was vroeger bepaald geen goed nieuws voor de wanbetaler, want het Zorginstituut legde de man of vrouw ook nog een strafheffing op van 50 euro per maand boven op de 100 euro premie voor de basisverzekering zelf. Tel daarbij het maandelijkse bedrag van 50 euro om de schuld af te lossen, en de oplopende boetes en incassokosten maakten de schuld dan al snel onbeheersbaar, merkt de Volkskrant op.

Zachte aanpak 'lucratiever'

Vandaag neemt CZ eerst contact op met klanten die een betalingsachterstand hebben om te informeren wat er precies aan de hand is. Die mensen worden niet langer onder druk gezet, want 'onze klanten lopen niet voor hun plezier achter met betalen', aldus van der Hoek.

De zachte aanpak blijkt te werken, zowel in het voordeel van de wanbetaler als van de verzekeraar: "We zien per saldo minder premieachterstanden. Dat komt echt doordat we al heel snel naar de klant toe gaan en dan een regeling treffen die bij hem past. Daardoor wordt een betalingsachterstand niet meer zo snel een schuld."

Het Zorginstituut Nederland, dat alle verzekerden met een betalingsachterstand van meer dan een maand registreert, bevestigt de positieve resultaten van het 'zachte beleid' van de verzekeraar aan de Volkskrant. CZ verzekert 21 procent van de Nederlanders tegen ziektekosten, maar telt amper 14 procent van de bij het Zorginstituut aangemelde wanbetalers. 'Ze doen het heel goed', zegt de woordvoerder van het instituut. (VK/BO)

Onze partners