Waar kan je het best wijn kopen voor de feestdagen?

© iStock
Roel Van Espen medewerker Trends

Ben je nog op zoek naar een lekker wijntje voor de eindejaarsfeesten? Het aanbod van de Belgische supermarkten is alvast indrukwekkend. Kurkdroog.be maakt voor jou een keuze.

Hoewel Belgen geacht worden bierdrinkers te zijn, kunnen ze evengoed overweg met een goed glas wijn. Betrouwbare cijfers zijn er niet, maar sommige studies leggen een gemiddeld jaarlijks wijnverbruik tussen 25 en 30 liter per inwoner bloot. De Fransen consumeren met 45 liter weliswaar nog altijd bijna het dubbele.

Ons land telt tal van gespecialiseerde wijnzaken, maar ook de supermarkten proberen uiteraard een graantje mee te pikken. In de aanloop naar de eindejaarsfeesten is hun aanbod groter dan ooit. De website Kurkdroog.be tracht je alvast te helpen bij de zoektocht naar een goede fles.

Wijnen vergelijken

Kurkdroog.be vergelijkt wijnen van verschillende supermarkten in ons land: Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Lidl, Makro, Spar en de Oxfam Wereldwinkels. Je vindt er doorgaans elke week een nieuwe top vijf van rode en witte wijnen terug. Bovendien kan je via de zoekmodule zelf op zoek gaan naar wijnen in specifieke warenhuizen, binnen een bepaalde prijsklasse, uit je favoriete regio, …

‘Onze top vijven zijn enerzijds gebaseerd op aanbevelingen van wijnliefhebbers’, zegt initiatiefnemer Dirk Rodriguez. ‘Anderzijds werken we met een proefpanel van specialisten zoals sommeliers en mensen die een Master of Wine op zak hebben. Onze selecties zijn samengesteld in alle objectiviteit: we laten ons dus niet beïnvloeden door adverteerders of zo.’

Breed en gediversifieerd

Volgens Rodriguez is het wijnaanbod van Belgische supermarkten vrij breed en gediversifieerd. ‘Delhaize durft als eerste nieuwe regio’s in de kijker zetten, maar heeft zijn wijnaanbod ingeperkt. Colruyt is sterk inzake prijszetting, maar is eerder conservatief. Carrefour wordt door het moederhuis te veel in Franse richting geduwd, maar heeft daarin wel het grootste aanbod.’

‘De discounters ontgoochelen naar mijn mening vaak omdat hun promoties vaak gericht zijn op ‘one shots‘. Ze bieden slechts enkele paletten aan waarvoor geldt: op is op. Hebben ze interessante wijn, dan is die meteen uitverkocht en keert die nooit meer terug. Op die manier bouw je uiteraard geen wijncliënteel op.’

De troeven van detailhandel

En op welk vlak kan de wijnspeciaalzaak het verschil maken? ‘Allereerst kan je daar terecht voor producten van kleine wijnbouwers‘, weet Dirk Rodriguez. ‘Bovendien spelen detailhandels als eerste in op trends en specialiseren ze zich in bepaalde regio’s. In de supermarkt vind je geen degelijke Griekse, Hongaarse, Sloveense, Portugese, Israëlische of zelfs Belgische wijnen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content