Vrouwen veel gevoeliger voor korting dan mannen

© BELGA

Vrouwen bezwijken veel sneller voor een korting dan mannen. Dat leert een onderzoek van kortingsapp Yellowbag onder ruim 800 Nederlanders. Twee op de drie vrouwen kunnen afgeprijsde schoenen of verzorgingsproducten niet laten liggen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de vrouwen regelmatig kleding en voedsel koopt omdat er korting prijkt op het prijskaartje. De mannen laten zich minder snel verleiden tot impulsaankopen. Al geldt er wel een uitzondering: elektronica. Iets meer dan de helft van de mannen doet hier wel eens een impulsaankoop in, tegen nog geen 30 procent van de vrouwen.

Op zoek naar korting

Zowel mannen als vrouwen gaan regelmatig op zoek naar producten met korting terwijl ze eigenlijk niks nodig hebben, zo blijkt verder uit het onderzoek. Ook hier zijn vrouwen meer bedreven in dan mannen. Meer dan de helft van de vrouwelijke respondenten geeft toe dat ze voornamelijk zoeken naar kleding met korting. Bij de mannen ligt dat aantal lager: slechts een op de drie geeft toe dat hij wel eens naar een kledingstuk met korting zoekt zonder dat hij iets nodig heeft.

Generatie Y en de babyboomgeneratie zwichten gemiddeld gezien het minst vaak voor korting

Voorts leert het onderzoek dat er niet enkel een verschil is tussen de geslachten, maar ook tussen de leeftijdsgroepen. “Generatie Y en de babyboomgeneratie zwichten gemiddeld gezien het minst vaak voor korting. Maar een derde van de personen tot 30 jaar gaat weer wel op zoek naar producten met korting terwijl ze niks nodig hebben. Van alle leeftijdsgroepen is dit het hoogste aandeel. Bij 65-plussers is dit juist weer het laagst, namelijk een vijfde”, verduidelijkt Jasper van Elferen, oprichter van Yellowbag.

Overigens zijn er ook producten waarbij kortingen slechts een beperkte rol spelen. Slechts 21 procent van de respondenten bezwijkt voor een korting op een tas of meubels. Maar vrijwel iedereen (bijna 90% van de respondenten) houdt tijdens het shoppen rekening met korting. Zowel online als offline. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content