'Veel consumenten willen af van munten en briefjes'

28/09/16 om 12:49 - Bijgewerkt om 12:53

Bron: Moneytalk

Volgens Bancontact is een betaalrevolutie aan de gang. "We schuiven duidelijk op naar een maatschappij met minder cash", constateert marketingprofessor Claude Boffa.

'Veel consumenten willen af van munten en briefjes'

© BELGA

Evolueren we naar een cashloze maatschappij? Volgens Bancontact bestaat daar geen twijfel over. De provider van elektronische betalingen is ervan overtuigd dat de consumenten hoe langer hoe meer met hun bankkaart betalen. Cijfers van Bancontact tonen aan dat de Belgen steeds vaker kleinere bedragen betalen met hun bancontact. In de eerste helft van dit jaar werden er zo'n 17 procent meer transacties tussen 0 en 10 euro opgetekend met de bancontactkaart, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Voor bedragen tussen de 0-5 euro gaat het zelfs om een stijging met 21 procent.

Al is de cashloze maatschappij volgens de zelfstandigenorganisatie Unizo nog niet voor morgen. "De toekomst van betalen is niet cashless, maar wel less cash", zegt Lieven Cloots van de zelfstandigenorganisatie.

Betaalapplicaties in opmars

Niet alleen de bankkaart wint aan populariteit, ook de betaalapplicaties zijn aan een stevige opmars bezig. De Bancontact-app wordt al ondersteund door 20 banken. "De smartphone zorgt voor een ware betaalrevolutie. Het betaalmodel zoals we dat nu kennen, zal volledig veranderen en minder stappen bevatten", zegt marketingprofessor Claude Boffa. "Je hebt niet langer een betaalkaart nodig. Om te betalen volstaat het even een QR-code te scannen of met je smartphone langs de terminal te wuiven."

Ook Unizo is ervan overtuigd dat mobiel betalen de toekomst is. "Onze leden hopen dat er een nieuwe manier van betalen aankomt, waar de kaart en de terminal niet langer centraal staan", zegt Cloots.

Al zal voornamelijk de consument zijn stempel drukken op de betaalrevolutie, vindt de winkelketen Colruyt. "Het vraagt een aanpassing van de consument. Pas als hij de voordelen ervan inziet, zal hij zijn gedrag aanpassen", zegt Michel Van Mello van Colruyt. Daarin spelen de handelaars volgens hem een belangrijke rol. Zij moeten mee op zoek gaan naar veilige, efficiënte en innovatieve betaaloplossingen, waar de consument dan uit kiest."

Niet iedereen is overtuigd

Niet iedereen deelt de overtuiging van Unizo. Zo is Stéphane Vandervelde, de CEO van Keyware, ervan overtuigd dat "niet de betaalapps, maar de bankkaart de komende jaren dominanter zullen worden."

Volgens hem moet een betaling eenvoudig en veilig blijven. "De bankkaart haalt daarin nog altijd de beste resultaten. Je steekt hem in een terminal, je geeft discreet een code in en de betaling is rond", klinkt het. Bovendien is hij ervan overtuigd dat nog te veel fout kan lopen bij een mobiele betaling. "Met de gsm moet je connectie maken met de kassa van de winkel, hij mag niet plat vallen en je moet er zeker van zijn dat je internetverbinding veilig is", argumenteert hij.

Van Mello deelt de bezorgdheid van Vandervelde. Hij benadrukt dat het essentieel blijft dat de consument aan het stuur blijft zitten. "Hij moet het gevoel van controle blijven behouden over de manier waarop hij kan betalen. Zijn perceptie van veiligheid is van elementair belang, welke oplossingen ook de toekomst uitmaken."

Onze partners